Süveyş Kanalını ve küresel ticareti 'Süper Ay' etkisi mi kurtardı?

Süveyş Kanalını ve küresel ticareti 'Süper Ay' etkisi mi kurtardı?
23 Mart'ta Süveyş Kanalı'na saplanan Ever Given gemisini kurtarma ekibinde yer alan mühendisler ellerinden geleni yapmalarına rağmen su seviyesi yükselmediği için gemi kurtarılamamıştı. Taki 'süper ay' etkisiyle güneş, ay ve dünyanın hizalanana kadar.

İşletmecisi Tayvan merkezli Evergreen Group şirketine atfen dünya kamuoyunda 'Evergreen' olarak anılan, 'Ever Given' adlı gemisi 23 Mart'ta Süveyş Kanalı'na saplanmış ve 6 gün sonra kurtarılmıştı. 

Kurtarma ekibinde yer alan mühendisler ellerinden gelen her işlemi yapmalarına rağmen onlara güneş, ay ve dünyanın hizalanması yardım etti. Pazar günü gerçekleşen Süper Ay ile birlikte kanaldaki su seviyesi gittikçe artarken kurtarma ekibi umutlarını ‘Süper Ay’ artırdı. Doğa olayı ile birlikte su seviyeleri yaklaşık 1,4 metre artarken bu durum da gemiyi, Süveyş Kanalını ve küresel ticareti kurtarmada etkili oldu. 

dha-2327b0289e52b63f273ce7b96f431d5d-1.jpeg

Süveyş Kanalı’nın tıkanması küresel ticareti derinden etkiledi

NTV'den Akın Murteza'nın haberine göre; 400 metre uzunluğundaki bir gemi, 23 Mart sabahı saat 7.30’da “khamsin” olarak adlandırılan bir kum fırtınası sırasında Süveyş Kanalı’nın doğu tarafına çarpıp gömüldü. Geminin burnu yaklaşık 5 metre kuma saplanırken yaklaşık 193 kilometrelik Süveyş Kanalı’nın tıkanması küresel ticareti bir hafta süreyle derinden etkiledi.

Gemiler Akdeniz ve Kızıldeniz’de sıraya girdi 

Son teslim tarihini kaçırmak istemeyen gemi şirketleri, Süveyş Kanalı’nı geçmek için Akdeniz ve Kızıldeniz’de sıraya girerken, Avrupa ve Asya’daki varış noktalarına ulaşmak isteyen şirketler Güney Afrika'daki Ümit Burnu çevresinde çok daha uzun bir yolculuk olasılığıyla karşı karşıya kalma korkusu yaşadı.

ebbajqae3eepgci-jkpyq.jpeg

Kurtarma çalışmaları 

Olayın gerçekleşmesinin hemen ardından bölgeye su altı kazıları gerçekleştirmesi amacıyla tarak gemileri gönderilirken Hollandalı kurtarma operatörü Smit Internationale N.V. Perşembe günü yeni ekibiyle birlikte Cuma gününe kadar, gemiyi kurtarmak için gerekli olduğunu düşündüğü denizin altını kazma işinin yaklaşık yüzde 87'sini tamamlayarak, yaklaşık 17 milyon litre, yani yaklaşık yedi olimpik havuz büyüklüğünde kum ve çamur kazarak gemiyi kurtarmak için büyük bir iş gerçekleştirmiş oldu. 

'Süper Ay' etkisi 

Pazartesi günü hareket ettirilen gemi ile ilgili dünyaca ünlü denizcilik şirketi Maersk’in küresel okyanus ağının başkanı Lars Mikael Jensen, Süper Ay nedeniyle Pazartesi gününün su seviyelerinin zirveye ulaşmaya başladığı önemli bir gün olduğunu söyledi. Jensen, “Son birkaç gün römorkörler ile mevcut tüm çekme gücü tahsis edildi. Daha yüksek gelgitler, kurtarma ekibine Ever Given'i yeniden yüzdürmek için ihtiyaç duyduğu kuvveti sağlayabilir” ifadelerini kullandı.

d-49admx4eu7km-x64paza-001.jpeg

"Böyle büyük bir gemide, etki oldukça fazla"

Deniz kurtarma uzmanı Bay Sloane, ilkbahar gelgitlerinin ve Süper Ay’ın Ever Given'i yüzdürmek için binlerce ton kaldırma kuvveti ekleyerek kritik bir fark yarattığını söylerken, "Böyle büyük bir gemide, etki oldukça fazla" dedi.

Süper Ay'ı da arkalarına alarak yüzdürdüler

Süper Ay’ın gerçekleşeceği gün su seviyelerinin normal yükselen gelgitlerden yaklaşık 1,4 metre daha yükseğe çıkması öngörülürken mühendisler bu bilgiyi hesaba katarak Süper Ay’ı da arkalarına alarak Ever Given’ı yüzdürmeyi başardı.

Süper Ay’ın etkisinin sadece birkaç gün süreceğini bildikleri için acele eden kurtarma ekibi, gerçekleşen güçlü gelgit etkisinin Ever Given'i kısmen yüzdürmeyi kolaylaştırdığını açıkladı.