Kolin İnşaat’ın Otoyol İhalesi İçin Yeni Formül

20 Temmuz’da, halktv.com.tr’de, “Kolin İnşaat İçin Yeni Süreç... Gözler Çeşmeli-Kızkalesi İhalesinde” başlıklı bir yazımız yayınlandı. Son 21 yılda devletten en çok ihale alan 5 şirket arasında bulunan Kolin İnşaat’ın üstlendiği 52 kilometre uzunluğundaki Çeşmeli-Kızkalesi Otoyol Projesi’yle ilgili atılacak önemli bir adımın sinyallerini paylaştık.

Önce, bu ihaleyi anımsayalım. Karayolları Genel Müdürlüğü, “Çeşmeli-Erdemli-Silifke-Taşucu Otoyolu Projesi'nin Çeşmeli-Kızkalesi Kesimi" ihalesini, 23 Eylül 2021’de yaptı.

Çeşmeli-Kızkalesi Kesimi, 41 kilometresi ana gövde, 11 kilometresi bağlantı yolu olmak üzere toplam 52 kilometre uzunluğunda.

Yap-işlet-devret (YİD) modeliyle gerçekleştirilen ihaleye tek teklif, Kolin İnşaat’tan geldi. İhale, tek teklif gelmesine ve bu nedenle de “rekabet koşulları” oluşmamasına karşın Kolin'e verildi. Uygulama Sözleşmesi, 22 Aralık 2021’de imzalandı.

Proje için günlük 45 bin araç geçiş garantisi verildi. Kilometre başına da 0.0594 euro geçiş ücreti sözleşmede yer aldı. Karayolları Genel Müdürlüğü, günlük 45 bin araç geçmezse aradaki farkı garanti kapsamında ödemeyi taahhüt etti.

Fesih başvurusu

İhalenin üzerinden 2 yıla yakın zaman geçti. Kolin İnşaat, gerekli finansmanı temin edemedi. Proje, ihale sonrasında yerinde saydı.

CHP’li Ahmet Akın, geçen yıl bu projeyle ilgili önemli bir açıklama yaptı. Akın, Kolin İnşaat’ın, Karayolları Genel Müdürlüğü’ne fesih başvurusu yaptığını söyledi.

Maliyet ve emtia ayarı

20 Temmuz’daki yazıda, Ankara’da, fesih dışında bazı seçenekler üzerinde durulduğunu duyurmuştuk. Bu seçenek net olarak ortaya çıktı.

Ankara, projenin tamamlanmasını istiyor. Bu bağlamda Karayolları Genel Müdürlüğü’nün, Kolin İnşaat’ın kazandığı projeyle ilgili bir çalışma yaptığı ifade ediliyor.

Güvenilir kaynaklara göre bu çalışmanın “maliyet artışı” odaklı olmak iki temel ayağı bulunuyor.

  • Birincisi sit alanı... Otoyol güzergâhında sit alanı bulunduğu belirtiliyor. Proje, sit alanının dışına çıkarılacak. Bu işlem, bir maliyet artışı kalemi olarak gündeme gelecek.
  • İkincisi emtia fiyatları… Emtia fiyatlarının, döviz kurlarındaki artış ve uluslararası etkilerle yükseldiğine işaret edilecek. Emtia fiyatları da maliyet artışına ikinci bir gerekçe olarak değerlendirecek.

Garanti sayısı artırılacak

Bu çalışmanın ve maliyet artışına ilişkin gerekçelerin, devletin zirvesine, eş deyişle karar mercilerine sunulduğu biliniyor.

İlgili mercilerin, çalışmaya vize vermesi durumunda söz konusu ihalede maliyet artışı üzerinden bazı değişiklikler yapılacak. Çeşmeli-Erdemli-Silifke-Taşucu Otoyolu Projesi'nin Çeşmeli-Kızkalesi Kesimi’nde araç geçiş sayısı, maliyet artışına konu tutar çerçevesinde yenilenecek. Proje için günlük 45 bin olan araç geçiş garantisi sayısı yükseltilecek.

Kolin’i, çok da istekli olmadığı belirtilen bu projede, “sit” ve “emtia” kurtaracak…

Önceki ve Sonraki Yazılar
Olcay Aydilek Arşivi