Olcay Aydilek
Kolin İnşaat İçin Yeni Süreç... Gözler Çeşmeli-Kızkalesi İhalesinde
Kolin İnşaat… Son 21 yılda devletten, en çok ihale alan 5 şirket arasında bulunuyor. Milyarlarca dolarlık dev alt yapı ve ulaştırma ihalelerini üstlenen, bu nedenle de sıkça tartışma konusu olan Kolin İnşaat, bugünlerde “Çeşmeli-Erdemli-Silifke-Taşucu Otoyolu Projesi'nin Çeşmeli-Kızkalesi Kesimi” ihalesiyle ilgili olarak yine gündeme geldi.
İhale tarihine geçecek bazı özellikler taşıyan projeyi kısaca anımsatalım. Karayolları Genel Müdürlüğü, birkaç kez ertelendikten sonra “Çeşmeli-Erdemli-Silifke-Taşucu Otoyolu Projesi'nin Çeşmeli-Kızkalesi Kesimi" ihalesini, 23 Eylül 2021 tarihinde yaptı.
Yap-işlet-devret (YİD) modeliyle gerçekleştirilen ihaleye tek teklif, Kolin İnşaat’tan geldi. İhale, tek teklif gelmesine ve bu nedenle de “rekabet koşulları” oluşmamasına karşın Kolin'e verildi. Uygulama Sözleşmesi, 22 Aralık 2021’de imzalandı.
Çeşmeli-Kızkalesi; 41 kilometresi ana gövde, 11 kilometresi bağlantı yolu olmak üzere toplam 52 kilometre uzunluğunda.
Günlük 45 bin araçlık garanti
Proje için günlük 45 bin araç geçiş garantisi verildi. Kilometre başına da 0.0594 euro geçiş ücreti sözleşmede yer aldı. Karayolları Genel Müdürlüğü, günlük 45 bin araç geçmezse aradaki farkı garanti kapsamında ödemeyi taahhüt etti.
Projenin yapım süresi 3 yıl, işletme süresi 17 yıl olarak belirlendi. Kolin, 20 yıllık sürenin sonunda projeyi devlete devredecek.
Finansman krizi
İhalenin üzerinden 2 yıla yakın zaman geçmesine karşın projede ilerleme sağlanamadı. Kolin İnşaat, proje için gerekli finansmanı temin edemedi. Bu konuda karşı karşıya kaldığı sorunu aşamadı. Proje, ihale sonrasında yerinde saydı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı kaynakları da bazı karayolu projelerinde finansman sorunu olduğunu doğruladı.
Kolin’de yeni süreç
Kolin İnşaat, bu aşamada tartışma yaratacak bir adım attı. CHP’li Ahmet Akın, geçen yıl bu gelişmeyi duyurdu. Akın, Kolin İnşaat’ın, Karayolları Genel Müdürlüğü’ne fesih başvurusu yaptığını belirterek, “İhaleyi kazanan yandaş şirket, Türkiye’nin kredi riskinin priminin yüksek olması nedeniyle yurt dışından finansman bulamadı. Bu nedenle 2023’te açılacağı duyurulan ihale için fesih süreci başlatıldı” dedi.
Devlet, Kolin İnşaat’ın projeyle ilgili başvurusuna bugüne dek olumlu ya da olumsuz resmi yanıt vermedi.
Ankara kulislerinde, projede, son günlerde fesih dışında bazı seçenekler üzerinde durulduğu konuşuluyor. Bu kapsamda projenin hayata geçirilmesi için araç geçiş garantisinde ya da geçiş ücretinde şirket lehine bazı iyileştirmeler yapılabileceği dile getiriliyor. Olası bir karar, devletin zirvesinden çıkacak.
Gözler ve dikkatler, Kolin’de ve projede olacak.