Basın Konseyi'nden Esra Elönü'ne kınama

Basın Konseyi'nden Esra Elönü'ne kınama

Basın Konseyi Yüksek Kurulu, “Bizim aile 50 kişiyi götürür” sözleriyle ‘ölüm listesi’ açıklayan Sevda Noyan’ı konuk eden Ülke TV sunucusu Esra Elönü hakkında Basın Meslek İlkeleri’ni ihlal ettikleri gerekçesiyle kınama kararı aldı.

Basın Konseyi Yüksek Kurulu, CHP İstanbul Milletvekili Av. Mahmut Tanal’ın şikayet başvurusu üzerine “Bizim aile 50 kişiyi götürür” sözleriyle ‘ölüm listesi’ açıklayan Sevda Noyan’ı konuk eden Ülke TV sunucusu Esra Elönü ile Mersin’den üreticilerden satın aldığı 100 ton limonu halka ücretsiz dağıtan İstanbul Büyükşehir Belediyesi Başkanı Ekrem İmamoğlu’yla ilgili kurgu haber hazırlayan yerel gazeteci Mahmut Dölek hakkında, Basın Meslek İlkeleri’ni ihlal ettikleri gerekçesiyle kınama kararı aldı.

Dölek, basın meslek ilkelerinin  3. VE 12 maddelerini ihlalden ceza aldı

CHP’li vekil Mahmut Tanal, “limon kumpasçısı” Mahmut Dölek ile canlı yayında komşularına tehditler savuran Sevda Noyan’a müdahale etmek bir yana, gülümseyerek “Ayak az kalır bence, 4 ayaklarını denk alsınlar" diyen Ülke TV’deki “Arafta Sorular” programı sunucusu Esra Elönü’yü Basın Konseyi Yüksek Kurulu’na ayrı ayrı şikayet etmişti.

Yüksek Kurul, her iki isimle ilgili kararını verdi. Yüksek Kurul öncelikle Tanal’ın Mersin Erdemli’de gazetecilik yapan Mahmut Dölek’le ilgili şikayetini karara bağladı.

Yüksek Kurul, Erdemli Diriliş Haber internet sitesi sahibi gazeteci Mahmut Dölek’in gerçek olmayan olayı varmış gibi gösterip, düzmece röportaj ve ‘kurgu haber’ yaparak Basın Meslek İlkeleri’nin 3 ve 12’nci maddelerini ihlal ettiğine oy birliği ile karar verdi ve Dölek hakkında yine  oy birliği ile “kınama” kararı aldı.

Basın Konseyi’nin şikayet edilen Mahmut Dölek’le ilgili değerlendirmesinde dikkat çekici tespitler yer aldı.

Mersin’in Erdemli İlçesi’nde yayın yapan ‘Erdemli Diriliş Haber’ adlı internet sitesinin sahibi olan Dölek’in, aynı zamanda ulusal basında bazı yayın kuruluşlarına haber servis ettiği aktarılarak, “Haberleri daha çok ATV, A Haber ve 24 TV gibi televizyon kanallarında yayınlanmaktadır” denildi.

Sorun AKP'ye yakınlığı değil asparagas haber yapması

Şikayet edilen Mahmut Dölek’in ‘kurgu röportaj’ yaparken çekilen görüntülerinin, kendi internet sitesinde ve televizyonlarda yayınlanmadan sosyal medyada yer aldığının hatırlatıldığı değerlendirmede, Dölek’in AKP’ye yakın bir gazeteci olduğuna dikkat çekilerek, şöyle denildi: “Şikayet edilenin iktidar partisine yakın bir gazeteci olduğu, sadece şikayet konusu ‘kurgu röportaj’dan değil, sahibi olduğu internet sitesindeki yazılarından ve ulusal televizyonlara servis ettiği haberlerden bilinmektedir. Gazeteci, elbette bir siyasi partinin görüşlerini benimseyip o partiyi savunabilir, başka bir partiye de karşı olabilir. Bu onun ifade özgürlüğüdür, etik ihlali olmadığı sürece de sorun yoktur. Ancak şikayet edilenin ‘kurgu röportaj’  yapması, gazetecilikte uydurma ve yalan haberler için kullanılan ‘asparagas’ peşinde olduğunu göstermiştir. Röportaj yaparken çekilen görüntülerinde şikayet edilen ‘gazeteci’ gibi değil de sanki film çeken ‘rejisör’; mobilyacı da çiftçi rolündeki ‘oyuncu’ gibi hareket etmiş; narenciye bahçesi de adeta bir film platosu olmuştur. Şikayet edilenin ‘Mizah amaçlı çektik, dışarıya sızdırıldı’ açıklaması hayatın doğal akışına uygun olmadığı gibi; ‘CHP’liler üreticiden limon aldıklarını ispatlasınlar’ açıklaması da ‘kumpas haber’ girişiminin kanıtı olmuştur.”

Esra Elönü de gazeteciliğin mesleğinin saygınlığına gölge düşürdü

Basın Konseyi Yüksek Kurulu’nda, Sevda Noyan’ı ağırlayan Esra Elönü için ise; Noyan, “Bizim aile 50 kişiyi götürür... Bizim sitede hâlâ 3-5 var... Ayaklarını denk alsınlar” şeklinde şiddet ve tehdit içeren konuşma yaparken, sunucu Elönü’nün Basın Meslek İlkeleri’ne aykırı bu davranış karşısında derhal müdahale etmek zorunda olduğu görüşünde birleşildi. Oysa sunucu Esra Elönü’nün bu davranışı sergilemek bir yana; bu sözleri sahiplenici şekilde davrandığını saptayan Yüksek Kurul, Basın Meslek İlkeleri’nin 3’üncü maddesini ihlal etmesi nedeniyle Esra Elönü’nün kınanmasına oy çokluğu ile; ayrıca Elönü’nün anılan İlkelerin 12’nci ve 13’üncü maddelerini ihlal etmesi nedeniyle kınanmasına oy birliği ile karar verdi.

Yüksek Kurul, Ülke TV hakkında verilecek kararın ise söz konusu medya organının görüşünün usulünce beklendiği için sonraya bırakılmasına oy çokluğu ile karar verdi.

İlgili maddeler şöyle:

MADDE 3: Kamusal bir görev olan gazetecilik ahlaka aykırı özel amaç ve çıkarlara alet edilemez. Gazeteci halkın haber alma ve gerçekleri öğrenme hakkını gözetir.

MADDE 12: Gazeteci görevini, taşıdığı sıfatın saygınlığına gölge düşürebilecek yöntem ve tutumlarla yapmaktan sakınır.

MADDE 13: Gazeteci, şiddet, nefret, zorbalık ve ayrımcılığı özendirici, insani değerleri incitici yayın yapamaz.