Son dakika turisti de kaçıyor

Son dakika turisti de kaçıyor
Turizm sezonunun en yüksek olması gereken dönemde, doluluk oranları geçen yılın yüzde 30 gerisinde kaldı. Fiyatların yüksek olmasından dolayı yerli ve yabancıyı yakalayamadıklarını kaydeden sektör temsilcileri, Türkiye’nin pahalı olduğu algısının ‘last minute’ (son dakika) turisti de kapıdan geri döndürdüğünü söyledi.

Turizm sezonunun en yoğun olması gereken temmuz ayında, Türkiye'deki otellerin doluluk oranları geçen yılın aynı dönemine kıyasla %30 geride kaldı. Sektör temsilcileri, yüksek fiyatların yerli ve yabancı turistleri kaçırdığını ve bu durumun 'last minute' (son dakika) turistini de olumsuz etkilediğini belirtiyor.

th3x.jpg

’Yabancı için Türkiye pahalı oldu"

Turizmdeki düşüşten bahseden Ayvalık Ticaret Odası Başkanı Ali Uçar, bunun birkaç tane sebebi olduğunu belirterek, “Türkiye’de nüfusun %8’i orta ve üst segment tatil yapabiliyor. Yani yaklaşık 6,5 milyon kişi Ege ve Akdeniz otel tatiline çıkıyor. Yabancı müşteri için Türkiye pahalı olmaya başladı. TL hâlâ bazı ülkelere cazip gelmiyor. Yine şu da bir gerçek, maliyetler enflasyon üzerinde kat ve kat artıyor ve bu da fiyatlara doğal olarak yansıyor. Yunanistan ve Türkiye arasındaki fiyat farkı ise göreceli. Kime göre? Neye göre ucuz? Bodrum, Marmaris, Çeşme, İstanbul’a göre kıyaslarsanız ucuz. Fiyatları, bizdeki gibi bir hizmet olmadığı için ucuz” dedi.

th.jpg

Yerli turist Yunan adalarına gidiyor

Avantgarde Collection CEO’su Cenk Öztanık ise “Genel olarak Avrupa’daki emsallerimize göre otel fiyatları konusunda çok pahalı değiliz. İstanbul'da bir pahalılık söz konusu ama Bodrum’da bu enflasyon daha da yüksek. Pahalılıktan dolayı insanlar Yunan adalarına ve Avrupa’ya gidiyorlar. Bu aylarda normalde tekne trafiği bile olurdu. Tekneler de o taraflara doğru gitmişler. Bu hafta itibariyle yoğunluk başlar gibi gözüküyor ama 50 günlük yoğunluk kimi ne kadar mutlu eder” şeklinde konuştu.

th1.jpg

Sektör Temsilcilerinin Görüşleri

Antalya Turistik İşletmeler Otelciler Pansiyoncular Derneği (ANTOP) Başkanı Alp Özel:

Doluluk Oranları: Antalya'daki otellerde doluluk oranı %70 seviyelerinde seyrediyor.

Fiyatlar: Üç yıldızlı, oda kahvaltı ve yüzme havuzlu butik otellerin günlük fiyatı geçen yıl 100-110 euro iken, bu yıl 60-70 euroya düşmüş durumda.

Maliyetler: Otellerin maliyetleri yüksek; personel ücretleri artmış ve ekonomik oteller ciddi ciro kaybı yaşıyor.

Akdeniz Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği (AKTOB) Başkanı Kaan Kaşif Kavaloğlu:

Rus Turistler: Rus turistler ilk 6 ayda Antalya'da en fazla konaklayan turist grubu oldu.

Fiyat Artışı: Geçen seneye göre euro bazında %15'in üzerinde fiyat artışı gerçekleşti.

Güney Marmara Turistik Otelciler ve İşletmeciler Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Buğra Artıç:

Ortadoğu Pazarı: Bu yıl istedikleri düzeyde Ortadoğu pazarından turist çekemediklerini belirtti.

Turizmde Beklentiler: Ağustos ayında turizmde artış bekleniyor.

Bono Restoran ve Otel İşletmecisi İdris Akgül:

Doluluk Oranları: Geçen yıla göre %20-30 düşüş var.

Son Dakika Turistleri: Son dakika turistleri de Türkiye’nin pahalı olduğunu duyup gelmekten vazgeçiyor.

Ayvalık Ticaret Odası Başkanı Ali Uçar:

Orta ve Üst Segment: Türkiye'de nüfusun %8’i orta ve üst segment tatil yapabiliyor.

Maliyetler: Enflasyon nedeniyle maliyetler katlanarak artıyor ve bu durum fiyatlara yansıyor.

Avantgarde Collection CEO’su Cenk Öztanık:

Pahalılık: İstanbul ve Bodrum gibi bölgelerde fiyatlar çok yüksek. Bu nedenle yerli turist Yunan adalarını tercih ediyor.

Yunan Adaları: Yunan adalarına yönelik talep artmış durumda.

Sonuç

Yüksek fiyatlar, yerli ve yabancı turistlerin Türkiye’yi tercih etmesini olumsuz etkiliyor. Sektör temsilcileri, fiyatların düşürülmesi ve maliyetlerin kontrol altına alınması gerektiğini belirtiyor. Bu durum, Türkiye’nin turizmde rekabet gücünü koruyabilmesi için önemli bir adım olarak görülüyor.