İngiltere akaryakıt krizinden 'göç' endişesi doğdu

İngiltere akaryakıt krizinden 'göç' endişesi doğdu
İngiltere’de insanların benzin istasyonlarının önünde ellerinde varillerle uzun kuyruklar oluşturması ve yakıt stokçuluğuna kadar uzanan krizin yankılarını İngiltere’de yaşayan Gazeteci Nida Dinçtürk ile konuştuk.

İngiltere’de Brexit sonrası Avrupa vatandaşı tır şoförlerinin ülkelerine dönmesiyle başlayan akaryakıt krizi, tüm yankılarıyla devam ediyor. Tır şoförlerinin sayısının ihtiyaç duyulan şoför sayısından yaklaşık 100 bin eksik olması, ülke genelinde benzin istasyonlarına yapılan akaryakıt tedarikini büyük ölçüde etkilerken bu kriz başka sektörlere de yansımaya başladı.

Ülkede bu soruna çözüm geliştiremeyen hükümet eleştirilirken, yetkililer de “Sorunun stokçular yüzünden kriz haline dönüştüğünü” savunuyorlar.

İngiltere'de yaşanan bu krizi İngiltere'de yaşayan Gazeteci Nida Dinçtürk'e sorduk. Dinçtürk "tansiyonun yüksek" olduğunu söylediği İngiltere için değerlendirmelerini bizimle paylaştı.

'Tansiyon yüksek'

Dinçtürk, yaşanan son gelişmeleri; “Benzin istasyonları önünde uzayan kuyrukların özellikle Londra’da, şehrin tansiyonunu yükselttiğini söyleyebilirim. Londra zaten araç trafiğinin yoğun olduğu bir başkentti ancak bu krizle birlikte trafik yoğunluğu hissedilir biçimde arttı” diye aktarıyor.

‘Brexit kaynaklı kriz’

Yaşanan tedarik krizinin aslen Brexit kaynaklı olduğunu vurgulayan Dinçtürk, “Brexit’le birlikte Birleşik Krallık’tan ayrılan çok sayıda Avrupalı işçi nedeniyle ciddi problemler yaşanıyor. Tıpkı yakıt taşıyacak araçlara şoför bulunamaması gibi, marketlere mal sağlayan depolarda ya da ürünlerin marketlere ulaşımında işleyişi sağlayacak kişilerin istihdamında sorun yaşanıyor. Bu nedenle marketlerin günlük olarak rafa çıkardıkları ürün miktarında bir süredir azalmalar yaşandığını gözlemledik. Özellikle akşam saatlerinde bir markete uğradığınızda çoğu reyonun boş olduğunu görebilirsiniz” yorumunu yaptı.

20210929-2-50232913-69191068.jpg

Önlemler tansiyonu düşürecek mi?

Şoför sayısının yetersizliği ile birlikte yaşanan krize çözüm arayan İngiliz hükümeti, geçici vize ile şoför alacağını açıklamış söz konusu vizeler verilip de yeterli işçi sağlanana kadar da ordunun akaryakıt dağıtımında rol oynayacağını belirtmişti. İngiltere’de ordu bugünden itibaren akaryakıt tedarikine destek vermeye başladı. Söz konusu önlemlere yönelik görüşlerini sorduğumuz Dinçtürk ise, “Bazı ticari kurallar askıya alındı” dedi.

Gündemdeki krizin sebeplerinden biri olarak gösterilen IR35'e dair “Peki nedir bu IR35?” sorumuza ise Dinçtürk şöyle cevap veriyor: “IR35, bir işçinin bordro dışı çalışması ile ilgilenen bir vergi yasası. Buradaki kastımız kayıt dışı çalışma değil. Özetle freelancer olarak tabir edebileceğimiz bağımsız, şahıs şirketi ya da tek kişilik limited şirket sahiplerinin sözleşmeli olarak büyük şirketlerle çalışmalarını düzenlemeye çalışan bir sistem."

IR35'i de Brexit gibi "doğrudan bir göçmen yasası" olarak değerlendiren Dinçtürk şöyle konuşuyor: “Brexit ve IR35, ekonomiyle açıklanan neredeyse doğrudan birer göçmenlik politikası. Ancak daha hayata geçeli 1 yıl olmadan yaşanan bu krizlerle ekonomik olarak fayda sağlayacağa benzemediği gibi süreli olacağı söylenen yeni bir göç dalgası ile göğüslenmeye çalışılması da oldukça tutarsız.”

‘Bu zararın dönülebilecek bir yanı kalmadı’

Dinçtürk, söz konusu krizin ekonomi üzerinde yaratacağını öngördüğü durumları ise şöyle anlatıyor: “Ülkedeki 8 bin benzin istasyonunda yakıt stokunun tükendiği bir senaryo ile karşı karşıyayız. Böylesi olağan dışı bir durumun sonucunda yakıt fiyatları 8 yılın en yükseğine ulaştı. Biz Brexit’in İngiltere için kötü bir karar olduğunu düşünürken dünya adına yaratabileceği olası etkileri biraz göz ardı etmişiz, diye düşünüyorum. Ancak Johnson hükümetinin bu felaketten bir ders çıkaracağına inanmıyorum. Çıkarsalar da bu zararın dönülebilecek bir yanı kalmadı.”

'Akaryakıt almak için 25 km yol gittim'

20210928-2-50215104-69153481.jpg

Söz konusu krizin gündelik yansımalarına dair görüşlerini aldığımız minibüs şoförlüğü yapan yerel bir kaynak ise yaşadıklarını, "Sabah ofise gittiğimde yaklaşık 74 km yol yapabilecek benzinim kalmıştı. Depoyu nereden doldurabileceğime dair ekip grubuna çağrıda bulundum. İş yerinin whatsapp grubunda, herkes nerelerde akaryakıt bulunabileceğine dair fikir alışverişi yapıyor sonrasında da söylenen istasyonlara gidip akaryakıt sırasına giriyoruz. Gruptaki çağrıma karşılık ofise yaklaşık 25 km uzaklıkta bir yerde akaryakıt bulunabildiğini söylediler. 30 dakikalık yolun ardından çok uzun bir kuyruk bekledim. Ben akaryakıtımı aldıktan sonra da stok tükendiği için 4 pompayı kapattılar. Bazen üç dört kasaba gezdiğim oluyor ve gördüğüm kadarıyla her yerde çok uzun kuyruklar var" ifadeleriyle anlattı.

Etiketler :