Ek MTV İptal Edilecek Mi? İşte Yanıtı!

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, ağustos ayı sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı toplam taşıt sayısı 27 milyon 987 bin 472.

Trafiğe kayıtlı taşıtların yüzde 53,2'sini otomobil, yüzde 17,sini motosiklet, yüzde 15,8'ini kamyonet, yüzde 7,7'sini traktör, yüzde 3,4'ünü kamyon, yüzde 1,8'ini minibüs, yüzde 0,8'ini otobüs ve yüzde 0,3'ünü özel amaçlı taşıtlar oluşturuyor.

İktidar, 14-28 Mayıs seçimlerinin hemen ardından Kahramanmaraş merkezli depremler nedeniyle oluşan finansman ihtiyacını gerekçe göstererek, tüm taşıtlardan 2023 yılı için bir kereye özgü iki katı Motorlu Taşıtlar Vergisi (MTV) alınmasını öngören bir karar aldı. Ardından ilgili düzenleme hızla Meclis'e sunuldu ve yasalaştı.

Ek MTV'nin, ilk taksiti için tanınan süre, 6 Eylül'de doldu. İkinci taksit, kasım ayının sonuna kadar ödenecek. Ek MTV’yi ödemeyen yurttaşlar; araçlarını satamayacak, trafikten çekemeyecek, hurdaya ayıramayacak veya yurt dışına çıkaramayacak.

SEÇİM SONRASI ZAM VE VERGİ DALGASI

Seçim sonrasında başlayan, dur durak bilmeyen zamlar ve vergi dalgası büyük tepki yarattı. Hayat pahalılığı ile boğuşan, geliri yerinde sayarken giderleri katlanan vatandaş, ek MTV’yi ödeme konusunda isteksiz davrandı. Tahsilat sınırlı kaldı.

CHP, temmuz ayının sonunda ek MTV düzenlemesini yargıya taşıdı. Ek Motorlu Taşıtlar Vergisi alınmasına ilişkin düzenlemenin iptali ve yürürlüğünün durdurulması istemiyle Anayasa Mahkemesi’ne (AYM) başvurdu.

GERİ SAYIM BAŞLADI

Milyonların, sonucunu dört gözle beklediği ek Motorlu Taşıtlar Vergisi'nde geri sayım başladı. Anayasa Mahkemesi Genel Kurulu, 28 Eylül Perşembe günü başvuruyu esastan görüşerek, karara bağlayacak.

AYM’nin, bu kritik kararı öncesinde Ankara’nın ve ekonomi yönetiminin nabzını tuttuk. Ekonomi yönetimi, Türkiye’nin içinden geçtiği ağır ekonomik koşullara değindi. Depremin yarattığı büyük yıkımın etkilerinin ortadan kaldırılması ve yaraların sarılması için milyarlarca liralık finansmana gereksinim olduğunu ifade etti. Bütçenin durumunun da herkes tarafından bilindiğini söyledi.

Hemen anımsatmakta yarar var. Orta Vadeli Plan'a (OVP) göre yıl sonundaki bütçe açığı yaklaşık 1.6 trilyon lira. Bazı uzmanlara göre bütçenin iki yakasını bir araya getirmek için önümüzdeki süreçte tüketici kredilerinde, Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi’nde, harçlar, ek gayrimenkul ve bazı Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) kalemlerinde artışlar gündeme gelebilir. Bütçe açığı, vergi artışlarının en önemli işareti…

Ekonomi yönetimine göre yargı, bu tabloyu net olarak görüyor ve biliyor. Ekonomi yönetimi, bu çerçevede Ek MTV’ye ilişkin düzenlemenin iptal edilmesini beklemiyor. İptali, düşük bir olasılık olarak değerlendiriyor.

Diyelim ki ek MTV düzenlemesi iptal edildi. Hemen, ek MTV’nin yarattığı boşluğu dolduracak ve gelir yaratacak yeni bir vergi gündeme gelir mi? Yıl sonuna dek yeni bir vergi çalışması “şimdilik” görünmüyor.

Dış kaynak girişinin son derece sınırlı olduğu, cari açığın büyüdüğü, enerjide maliyetlerin arttığı, bütçenin alarm verdiği bir süreçte yeni sürprizlere hazırlıklı olmak gerekiyor.

Zam ve vergilerde, 31 Mart 2024’te yapılacak yerel seçimler sonrasında vitesin yükseltmesini bekleyebiliriz.

Önceki ve Sonraki Yazılar
Olcay Aydilek Arşivi