'Stajyer Ehliyet' Uygulaması Ne Anlama Geliyor?

'Stajyer Ehliyet' Uygulaması Ne Anlama Geliyor?
Halk arasında sıkça telaffuz edilen, hakkında bir çok dedikodu çıkan stajyer ehliyet dönemi 1 Ocak 2016 itibari ile resmen yürürlüğe girecek. Peki ‘stajyer ehliyet’ konusunda neler biliyoruz? Bildiklerimizin ne kadarı doğru?Adana...

Halk arasında sıkça telaffuz edilen, hakkında bir çok dedikodu çıkan stajyer ehliyet dönemi 1 Ocak 2016 itibari ile resmen yürürlüğe girecek. Peki ‘stajyer ehliyet’ konusunda neler biliyoruz? Bildiklerimizin ne kadarı doğru?

Adana Sürücü Kursları Derneği Genel Sekreteri Mehmet Fer, konu hakkında detaylı bir açıklama yaptı. Fer: “ Stajyer ehliyet konusunda bir çok dedikodu türetiliyor. Konu hakkında bir çok yanlış bilgi kulaktan kulağa yayılıyor. Stajyer ehliyet, halk arasında konuşulduğu gibi sürücünün tek başına araç kullanamaması anlamına gelmiyor. Bu çok yanlış biliniyor. Bize de bu konu hakkında sıkça soru gelmesi üzerine bu açıklamayı yapma gereği duyduk. Daha önce haberlerde ve sosyal medyada, aday sürücünün yanında refakatçi olması gerektiği, aday sürücünün tek başına trafiğe çıkamayacağı ve bunla birlikte artık ehliyet almanın çok zor olacağı gibi söylentiler mevcuttur. Bunlar kesinlikle gerçeği yansıtmamaktadır. Yasada istenilenler zaten bir sürücünün uyması gereken kuralları yansıtıyor. Aday sürücü uygulamasının amacı can ve mal kayıplarını en aza indirerek düzeni sağlamaktır. Yasada, sizden farklı bir şey istenmiyor. İstenilen şey kurallara uymanız. Altını çizerek söylüyorum stajyer ehliyette de sürücü, yine ehliyeti ile tek başına trafiğe çıkabilecek. Yalnızca stajyer ehliyeti alan kişinin 2 yıl boyunca 75 ceza puanını geçmemesi gerekiyor. Zaten normalde de 100 ceza puanına ulaşan herhangi bir sürücünün de sürücü belgesine el koyulmaktadır.  Normalde 100 ceza puanı olan bu uygulama stajyer ehliyette 75 puana düşürülmüş durumda.

Peki 75 Ceza Puanı Alınırsa Ne Olur?

Fer: “Stajyer ehliyet uygulamasında sürücü, 2 sene boyunca 75 ceza puanına ulaşırsa, ehliyetine el koyulacak ve psikolojik durumunun tespiti için psikoteknik testine girmesi gerekmektedir. Psiko-teknik belgesi aldıktan sonra sürücü kursuna başvurarak tekrar ehliyet alınabilecek.

Daha Öncede, 100 Ceza puanına ulaşan şoförün 2 ay belgesi alınır.Sürücü, Kurs eğitimi alır. İkinci defa 100 Ceza puanını doldurması durumunda 4 ay süreyle belgesi elinden alınır, sürücü kursunda tekrar ders alır ve psikoteknik testine girer. Üçüncü defa 100 puanı aşarsa mahkemeye sevk edilirdi. “ dedi

Genel Sekreter Mehmet Fer sık yapılan bazı hataların ceza paunlarına da değindi.

“- Trafikte seyrederken telefonla konuşmak : 10 Ceza puanı

- Kırmızı ışıkta geçmek : 20 Ceza puanı

- Emniyet kemerini bağlamamak : 15 Ceza puanı

- Hız sınırını aşmak : 10 Ceza puanı

- Muayenesiz araç kullanmak : 10 Ceza puanı

- Park yasağına uymamak : 20 Ceza puanı

- Yayaların geçiş üstünlüğü olan yerlerde, yayalara izin vermemek : 20 ceza puanı

- Şerit izleme kurallarına uymamak : 20 Ceza puanı.

Yani: 75 ceza puanına ulaşmak, 3-4 hata yapmanız durumunda gerçekleşebilir” dedi.

Genel Sekreter Mehmet Fer: “ Ayrıca Şu anda Türkiye’de taban fiyat uygulamasına başlandı. 16 ders saati taban fiyatı 1038 TL olarak belirlendi. Buradan srücü adaylarına seslenmek istiyorum. Resmi açıklamalar dışında bir açıklamaya inanmayın. Stajyer ehliyetin normal sürücü ehliyetinden farkı, Tarifik kurallarına eskiye nazaran daha dikkatli ve özenli olunması gerektiğinin  altını çizerek istemesidir başka hiçbir şey değil.

385029_491076590912266_597283290_n

Yeni ehliyetler 80 ülkede geçerli olacak 

Karayolları Trafik Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin, stajyer ehliyet dışında birçok yeniliği getirdiğini söyledi. Buna göre 9 olan ehliyet çeşidinin 17'ye yükseldiğini dile getiren Fer, B sınıfı ehliyetlerin 10, E sınıfının 5 yılda bir sağlık raporu alınarak değiştirileceğini, böylece ömür boyu ehliyet döneminin kapanacağını vurguladı.

Yeni yılla birlikte yenileriyle değiştirilecek olan yaklaşık 25 milyon ehliyetin, Avrupa ülkeleri başka olmak üzere 80 ülkede geçerli olacağını dile getiren Fer, Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğünün ehliyetlere yönelik yaptığı yönetmelik değişikliklerinin hem teorik, hem de direksiyon sınavlarını daha ciddi bir noktaya taşıdığını kaydetti.

Bu da trafik kazalarının önüne geçmek can ve mal kaybını en aza indirmek içindir yani hepimiz içindir.’ sözleriyle açıklamasına son verdi.