Eski THK Başkanı uçakların neden hangarda beklediğini anlattı

Türkiye'de birçok noktasında günlerdir süren yangınlarla birlikte, gözler THK hangarlarında bekletilen uçaklara ve bu uçakların neden yangına müdahale edemediğine çevrildi. Eski THK Başkan Erdoğan Karakuş HalkTv ekranlarında önemli açıklamalar yaptı.

Yayınlanma:
Güncelleme: 31 Temmuz 2021 17:03

Türkiye, birçok ilinde farklı noktalarda çıkan yangınlarla sarsılırken Türk Hava Kurumu'nun, ihaleye alınmadığı için iki yıldır hangarlarda yatan uçakları  yeniden gündeme geldi.

Rusya'dan kiralanan üç uçağın yangınla mücadelede yetesiz kalması 'THK uçakları neden kullanılmıyor?' tartışmasını yangın haberlerinin önüne taşıdı. 

Uçaklarla ilgili Cumhurbaşkanı Erdoğan, 'THK'nin kullanılabilir durumda uçağı yok' açıklamasını yaparken Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli' "Bu uçaklar uçabilecek kapasitede değil. Uçsa dahi performans verebilecek kapasitede değil" açıklaması yaptı. 

Kayyum olarak THK'ye atanan AKP'li eski bakan Kayyum Cenap Aşçı THK uçaklarının faaliyete geçmesi için 4 milyon dolara ihtiyaç olduğunu öne sürdü. 
 
HalkTV'de yayınlanan Özlem Gürses'le Perdenin Önü Arkası programına katılan Eski THK Başkanı Erdoğan Karakuş, Türk Hava Kurumu içinde yaşanılanları ve hangarda yatan uçakların durumu ile ilgili bilgi verdi. 

 

THK yönetimindeki ilgili bazı uygunsuzluklar nedeniyle maddi imkanlarını kaybedip borçlanıp bunun sonucu kayyuma devredildiğini anlatan Karakuş şunları söyledi: "2002 yılında bizim 19 tane yangın söndürme uçağımız vardı. Bunlar 2 ton civarında su atmaktaydılar. Ancak Türkiye koşullarına bakıldığında bu uçakların daha elverişli olduğunu görürsünüz. Önce bir coğrafyaya  bakmak lazım. Sonra orman türüne bakmak lazım. Türkiye'de genel de çamlık ormanlar bölgesidir. Türkiye'de ormanlar engebeli, dağlık alanlarda. Bu nedenle bu alanlarda büyük uçak kullanılmaz. Rusya'da alınan uçakların da boyu, THK'nin elindeki uçaklardan biraz uzun olduğu için, alçağa inemediği için nokta atışı yapamaz. THK'nin elindeki uçaklar küçük ama orman yangınları için ideal uçaklardır. " 

Karakuş  sözlerine şöyle devam etti: "Elimizdeki bu 19 uçak, İstanbul'da 4, Çanakkale'de 4, Edremit'te 4, İzmir Selçuk'ta 4 uçak şeklinde bir dağılımı vardı. Bunun yanı sıra Türk Hava Kuvvetlerinin'de elinde bulunan 6 yangın söndürme uçağı da Antalya'da bulununca büyük bir saha kaplanmış oluyordu. Orman Bakanlığı'da 25 helikopter kiralayarak yangın esnasında yaklaşık 50 araçla müdahalede bulunuluyordu. Bunun dışında kalan 3 uçak da devriye uçuşları yapıyordu. 

O dönemde en iyi önleme yöntemi uçakla gözlemeydi. Tespit edilen yangına hemen müdahale edilebiliyordu. Biz bu şekilde 176 yangına müdahale ettik ve söndürüldü. Bu yangınları duyan bile olmadı."

THK 2. buçuk senedir ihaleye girmediği için uçaklar hangarda bekletiliyor

Türk Hava Kurumu'na ait uçakların neden hangarlarda bekletildiğine dair de açıklamalarda bulunan Karakuş: "2018 2019 yılları civarında THK'nin 10 milyon dolarlık bir ihaleye katılma isteği var. Ancak THK, uçakların 5 tonun üzerinde su atmadığı gerekçesiyle bu ihaleye katılamayacağı ifade ediliyor. Dolayısıyla Türk Hava Kurumu 2 buçuk yıldır ihalelere katılamıyor. Eğer THK bu 10 milyon dolarlık ihaleye katılmış ve kazanmış olsaydı, bir iki milyon dolarlık bir harcamayla uçakların bakımını tamiratını yapabilir ve uçakları devreye sokardı. İhaleye giremedikleri için uçakların bakım ve tamiratını yapılamadığı için 2 buçuk senedir bu şekilde duruyor.

Kayyum pilotlara boşa para harcanmaz deyip çıkarttı

Bunun yanı sıra THK'yi kayyum devraldıktan sonra bu pilotlara biz neden boşa para vereceğiz zihniyetiyle pilotların hepsini uzaklaştırıyorlar.  Uçaklar 2 buçuk senedir yatıyor, pilotları yok. Bu nedenle THK'deki uçakların devreye sokulması söz konusu değil" dedi.