Covid-19 sonrası İstanbul trafiği nasıl değişti?
Covid-19 tedbirlerine rağmen İstanbul'daki ana arterlerde araç geçişinin yalnızca yüzde 38,5 düştüğünü gösteren araştırma, araçların günlük ortalama hızının da 10 kilometre arttığını ortaya koydu.
İstanbul'un mart ayı ulaşımının ayrıntılı biçimde ele alındığı araştırmada, ilk Covid-19 vakasının tespit edildiğinin duyurulduğu 11 Mart öncesi ile 23-27 Mart arası değerler karşılaştırıldı.
Zirve saati akşamüstüne kaydı
11 Mart öncesi haftaiçi trafiğin 'zirve saati' sabah 08.00-09.00 arası olarak belirlenirken, 11 Mart sonrası zirve saati olarak 17.00-18.00 arası kaydedildi.
Kıta değiştirmede yüzde 52,8'lik azalma
İki yaka arasındaki araç geçişlerinde ise 11 Mart öncesine oranla yüzde 52,8'lik bir azalma gözlendi. Daha önce haftaiçi bir günde ortalama 406 bin 754 aracın köprüler yoluyla kıta değiştirdiği saptanırken, 23-27 Mart arasında bu sayı yüzde 45,6 azalışla 221 bin 236'ya kadar düştü. 27 Mart günü ise azalış yüzde 52,8 olarak kaydedildi ve araç sayısı 191 bin 796 oldu.
Ana arterlerdeki araç sayısında yalnızca yüzde 35,8'lik azalma
Covid-19 vakalarının ve ölümlerinin yüzde 60'ının gerçekleştiği İstanbul'da, ana arterlerdeki araç sayısı ise yalnızca yüzde 35,8 oranında azaldı. 2-6 Mart tarihleri arasında ana arterlerden saatte ortalama 2 bin 372 araç geçerken, 23-27 Mart tarihleri arasında bu oran yüzde 35,8 azalarak 1522 araca düştü.
Ortalama hız 10 kilometre/saat arttı
Öte yandan trafik akışında ciddi bir hızlanma gözlemlendi. Araştırmaların yapıldığı 3 bin 110 kilometre uzunluğundaki ana karayolu şebekesinde; sabah, öğle ve akşam zirve saatleri baz alındığında araçların ortalama hızlarındaki artış ortalama 10 kilometre/saat olarak belirlendi. Ortalama hızlarda, sabah zirve saatinde yüzde 20, öğle zirve saatinde yüzde 11 ve akşam zirve saatinde yüzde 26 oranında bir artış kaydedildi.