Ayvalık Ticaret Odası'ndan 'sahte zeytinyağı' uyarısı! Bakanlığın taklit-tağşiş gıda listesinde zeytinyağı üst sırada

Ayvalık Ticaret Odası'ndan 'sahte zeytinyağı' uyarısı! Bakanlığın taklit-tağşiş gıda listesinde zeytinyağı üst sırada
Tarım ve Orman Bakanlığı'nın güncellediği taklit-tağşiş yapılan gıdalar listesinde taklit olduğu tespit edilen en fazla ürün zeytinyağı oldu. Ayvalık Ticaret Odası, sahte zeytinyağına karşı tüketicilere uyarıda bulundu.

Oda Başkanı Ali Uçar, Balıkesir'in Ayvalık ilçesinde 2 milyona yaklaşan zeytin ağacı olduğunu söyledi. Uçar, Ayvalık'ın 300 yaş üzerinde 1 milyon 180 bin ve 600 yaş üzeri 61'i tescilli 81 anıt ağacıyla kaliteli zeytinyağı üretilen bir merkez olduğunu söyledi.

aa-20241005-35826503-35826501-ayvalik-ticaret-odasindan-hasat-yaklasirken-tuketicilere-sahte-zeytinyagi-uyarisi.jpg

Oda başkanı Uçar, zirai alanlarının yüzde 81,8'ini oluşturan 169 bin 262 dekar büyüklüğündeki zeytinliklerin, ilçede mazisinin asırlar öncesine uzanan zeytincilik faaliyetleri ve kültürüyle bu konuda Türkiye'yi de aşan üne ve öneme sahip olduğunun altını çizdi.

AYVALIK İSMİNİ KULLANIYORLAR

Osmanlı'dan bu yana Ayvalık'ın 'zeytinyağın başkenti' olarak kabul gördüğünü ifade den Uçar, "Ayvalık, nefasetiyle dünya literatüründe yerini almıştır. Ayvalık Ticaret Odası, Türkiye'de sınıfında 2006 yılında ilk 'Ayvalık zeytinyağı' coğrafi işaretinin tescil sahibi olmuş ve yine sınıfında 2014 yılında ilk akredite zeytinyağı duyusal analiz laboratuvarına sahiptir. " dedi.

Hasadın her yıl ekim ayında başladığını hatırlatarak, 'Ayvalık' ibaresi olan her zeytinyağının 'Ayvalık zeytinyağı' olmadığına vurgu yapan Uçar, ambalajında coğrafi işaret bulunan ürünlerin tercih edilmesini önerdi.

aa-20241005-35826503-35826502-ayvalik-ticaret-odasindan-hasat-yaklasirken-tuketicilere-sahte-zeytinyagi-uyarisi.jpg

'BİLDİĞİNİZ YERLERDEN ALIŞVERİŞ YAPIN'

Bakanlığın yayınladığı listeye göre en fazla taklit-tağşiş yapılan ürünün zeytinyağı olduğuna dikkat çeken Uçar, tüketicinin Ayvalık Ticaret Odası web sayfasından güvenilir ürünlerin isim listesine ulaşabileceğini söyledi. Uçar, sözlerine şöyle devam etti:

"Taklit-tağşiş ve sahtecilik tüm gıda ürünlerinde olduğu gibi Ayvalık zeytinyağında da büyük bir sorun olarak karşımıza çıkmakta. Hasat sezonu yaklaşırken bakanlığın yaptığı baskınlar ve açıkladığı tağşiş listeleri, bu konuyu bir kez daha gündeme taşıdı. Adı zaman zaman gündeme gelen bu gıda sahteciliği, taklit-tağşiş ürünler öncelikle üreticinin sonra da işletmelerimizin emeklerini çalmakta ve marka değerlerimize zarar vermektedir.

Tüketicimiz muhakkak coğrafi işaretli ürünleri tercih etsin. Ayvalık Ticaret Odası, akredite analiz laboratuvarıyla hem kimyasal hem de duyusal olarak Türk Gıda Kodeksi'ne göre coğrafi işaretli zeytinyağlarını aşama aşama kontrol ve takip etmektedir. Coğrafi işaretli bu ürünler güvenli ürünlerdir. Biz bunları Ayvalık Ticaret Odası web sayfasında, sosyal medya platformlarında tüketicimize duyurmaktayız.

aa-20241005-35826503-35826500-ayvalik-ticaret-odasindan-hasat-yaklasirken-tuketicilere-sahte-zeytinyagi-uyarisi.jpg

Zeytinyağını tadarak almakla ilgili küçük de olsa bilgi sahibi olmak çok önemlidir. Tüketicimiz muhakkak bilindik yerlerden satın almalı. Adresleri belli olan, karşılarında muhatap buldukları markalaşmış yerlerin ürünlerini tercih etmelidirler. Tüketicimiz üzerinde herhangi bir şekilde markası olmayan, pet şişe içinde uygun saklama koşulları altında saklanmamış, organik adıyla yol kenarlarına ve pazar yerlerine satılan markasız ürünleri lütfen tercih etmesin."

Oda başkanı Ali Uçar, 'üründe tağşiş' kavramının daha ucuz olan bitkisel ve trans yağların zeytinyağıyla karıştırılarak 'sızma zeytinyağı' veya farklı isimle satılması olduğunu belirtti.
Sahte ürünlerin ise zeytinyağı aromalarının farklı kimyasal maddeler, aroma ve renklendiricilerle karıştırılıp zeytinyağı görüntüsü verilerek kapalı ambalajlarda satılması olduğunu bildiren Uçar, taklitlerin çoğunlukla 'Ayvalık' adı kullanılarak satıldığının altını çizdi.

Uçar, tüketiciyi kandıran ve sağlığı olumsuz etkileyen sahte ürünlerin daha çok sosyal medyada ve online ticaret sitelerinde satıldığını anlattı. Öncelikle merdiven altı olarak tabir edilen bu ürünlerin satışlarının engellenmesi gerektiğini vurguladı.

Kaynak:Anadolu Ajansı (AA)