Avrupalılar Elon Musk'a sırtını döndü
Yeni verilere göre, Amerikan üreticisinin elektrikli araç segmentindeki payı Mayıs 2025'te sadece %7,2'ye düştü, bu bir yıl öncesine göre %12,6'ya kıyasla önemli bir düşüş. Bu, Tesla'nın yıllık satış düşüşü kaydettiği üst üste yedinci çeyrek oldu, Elon Musk'ın bile gizlemeyi giderek zor bulduğu olumsuz bir çizgi.
TESLA SATIŞLARI ESKİ KITA'DA ÇÖKTÜ
Bu gelişmenin başlıca nedenleri şaşırtıcı değil: Çin ve dünyanın geri kalanından artan rekabet ve Elon Musk'ın Avrupa'daki imajının yaygın kutuplaşması. Siyasi faaliyetleri ve özellikle Amerikan siyasetiyle ilgili tartışmalı açıklamaları, Eski Kıta'daki müşterilerin algısını da açıkça etkiliyor. Avrupa'da, özellikle kuzeyde ve batıda, birçoğu Elon'a ve bir zamanlar elektrik devriminin lideri olarak gördükleri markaya sırtlarını döndü.

Ancak bu keskin düşüşe rağmen istisnalar da var. Geleneksel olarak elektrikli otomobiller için en güçlü pazarlardan biri olan Norveç , çarpıcı bir sıçrama gösterdi. Haziran ayında Tesla kayıtları yüzde 54 gibi büyük bir oranda artarken, Model Y yüzde 115,3 artışla 5.004 yeni kayıt kaydetti.
Benzer bir artış İspanya'da da yaşandı, satışlar %60,7, Model Y ise %127,2 oranında arttı. Portekiz'de ise %7,3'lük mütevazı bir artış kaydedildi.
AVRUPA'DA ELEKTRİKLİ OTOMOBİL SATIŞLARI GÜÇLÜ BİR BÜYÜME KAYDETTİ, ANCAK TESLA HALA KIRMIZIDA
Öte yandan, diğer Avrupa ülkelerinin çoğundaki tablo yıkıcı. İsveç'te Tesla kayıtları tam %64,4 oranında düştü, Danimarka'da ise satışları %31,2 oranında düşen makyajlı Model Y'nin mevcudiyetine rağmen düşüş %61,6 oldu. Fransa'da %10, İtalya'da ise %66'ya varan bir düşüş kaydedildi.

Bu karmaşanın ardında iki önemli değişiklik var. Birincisi, BYD, MG ve Nio gibi markalar da dahil olmak üzere Çin'den gelen rekabet Avrupa'da giderek daha fazla mevcut ve genellikle daha ucuz veya daha sofistike alternatifler sunuyor. İkincisi, Tesla'nın daha geniş bir portföy olmadan sadece iki modele güvenmesi, Avrupa, Japon ve Koreli üreticilerin çok daha geniş bir seçenek yelpazesi sunduğu giderek daha çeşitli bir segmentte giderek daha fazla zarar görüyor.

İlginçtir ki, yenilenen Model Y bazı pazarlarda hayat kurtarıcı olduğunu kanıtlıyor. Ancak İspanya ve Norveç'teki sınırlı olumlu etkisi henüz Almanya, Fransa veya İtalya gibi önemli pazarlardaki kayıpları telafi edemiyor.