Sokak Köpekleri...

Sokak Köpekleri...
İstanbul sokak köpeklerinin tarihini hiç merak ettiniz mi? Bu konuda bir kitap vardı ve onun sergisi de düzenlendi. Bu eserlere göre sokak köpekleri “dört ayaklı belediye” gibi çalışıyor ve onların özgürlüğü insanların özgürlüğünün teminatı olarak görülüyordu.


Kentte sokak köpekleri için yaşam alanı sayısı sıfır. Barınaklar yetersiz ve ormanlar (azalan) şehirdeki istenmeyen ve terk edilmiş cins köpeklerle dolu. Kedilerden çok daha büyük oldukları için sokaklarda açık hedef olarak gezerler. Kimi taşlıyor, kimi öldürüyor, kimi pençelerini ya da kuyruklarını keserek işkence ediyor. En kötüsü de artık istenmiyorlar... Elbette onlara yardım eden ve onları isteyen insanlar var. Ancak köpeklerden nefret eden insan sayısıyla kıyaslandığında sayıları oldukça az...

“Biz bunları biliyoruz, başka bir şey söyleyin” diyenleri görelim. Bu her zaman böyle değildi. Tarihte köpekler şehirlerin ve sokakların vazgeçilmeziydi.

İstanbullular olarak köpekler

kopekler2.jpeg

Köpekler, insan gibi şehir hayatına uyum sağlayabilen varlıklar aslında. İçgüdüsel özellikler, insanlarla ilişkilendirilebilecek ilk hayvan türlerinin temsil edilmesinde önemli rol oynamakta ve onların toplu yaşama katılmalarını kolaylaştırarak aralarındaki dayanışmayı kolaylaştırmaktadır. Doğulu sosyo-kültürel faktörler, köpeklerin dünyasını çevreleyen bir güvenlik çemberi sağlar.

Issız sokaklar köpeklere mesken oldu

Pek çok konuda olduğu gibi köpekler konusunda da sınırlı kaynaklarımız var. Çoğu Avrupalı ​​gezginlerin notlarına dayanmaktadır. Chateaubriand, 1806'da Paris'ten Kudüs'e yaptığı yolculuğun İstanbul durağında şehri üç özelliğine göre sınıflandırır. Sokakların ıssızlığı, tekerlekli taşıtların azlığı ve köpeklerin fazlalığı. Osmanlıya göre ev, ailenin kutsal hayatını güvence altına alır. Cami, cemaatin kutsal inancını düzenler. Çarşı ve çarşı, emekçilerin emeğini kutsal kazanca dönüştürüyordu.

Köpeklerin hayatta kalması için sadece barınaklar yeterli değildi. Bu noktada İslam'ın kurumsallaşmış merhameti sokak köpeklerinin teminatı olmuştur. Evlerde hoş karşılanmasalar da sokaklarda iyi bakıldılar. Yaralı hayvanlar tedavi altına alındı. Mahallelerde su olukları ve saman dolu kulübeler inşa edildi. Gerard de Nerval 1843'te bazı insanların bu hayvanlar için son vasiyetleri olarak para istediklerini yazmıştı. O zamanlar şefkat ve merhamet duyguları sayesinde köpekler kendilerine daha özgür bir alan yaratmayı başarmışlardır.

Köpekler ve Batılılaşma
Ancak dört ayaklı arkadaşlarımız için işler pek iyi gitmiyordu. İlk olarak Galata ve Pera gibi azınlıkların yaşadığı bölgelerde köpekler yiyecek bulmakta güçlük çekiyordu. Çünkü orada istenmiyorlardı. Sokaklarda canlı bir ticaret merkezi, elçilikler ve lüks binaların varlığı köpeklerin istenmemesine neden oldu. Zehirlendiler veya teknelerle başka kıyılara gönderildiler.
1906'daki toplu zehirlenme vakasında, topluluğun alt kesimlerinden seyyar satıcılar, hamallar ve yerel dükkan sahipleri, zehirlenmeye karşı panzehir olarak kendilerine yoğurt verildiğini anlamayan köpekler tarafından ısırıldı.

kopekler.jpeg

Hristiyan kültüründe köpekler hoş karşılansa da, kısa sürede nüfusları çok arttığı için azınlıkların günlük hayatlarını çok zorlaştırdılar. Avrupa kökenli insanlar, evlerini korumak için cins köpek sahibiydiler. Batı'da (Roma kültüründen gelen bir gelenek) hayvanlar kafeslere konulup gösterilere götürülürdü... Oysa Doğu'da özgür vatandaşlar gibi yaşarlardı. Bu nedenle, Osmanlıyı ziyaret eden Avrupalılar, sokak köpeklerinin yoğunluğuna her zaman şaşırmış ve bunu Doğu'ya özgü bulmuşlardır.


Yine Avrupalı ​​seyyahların notlarına göre İstanbul'da belediye teşkilatı olmadığı için köpekler belediye memuru olarak çalışıyordu. Sokaklarda kalanları yiyip çevreyi temizliyorlardı. Hatta yiyecekleri çöpe atmak günah sayılırdı ve artıkları köpeklere ikram edilirdi. Köpeklerin bir diğer işlevi de kamu malını güvende tutmaktı. Mahalleye bir yabancı ya da yabancı bir satıcı giremez, girerse köpeklerle karşılaşırdı.
19. yüzyılda Osmanlılar daha çok sokaklarda olmaya başlayınca köpekler bir yük gibi görülmeye başlandı. Şehircilik, altyapı gündemdeydi ve belediyecilik kurumsallaşıyordu. Köpek kalabalıkları moderniteye olan mesafeyi temsil etmeye başladı. Defalarca Adalara sürüldüler ama halkın tepkisi üzerine geri getirildiler. Asıl belediye görevlileri üniformalarıyla işbaşı yapınca köpekler işsiz kaldı. 1910'da on binlerce köpek ıssız Hayırsız Ada'ya sürüldü. Adada yiyecek ve su olmadığı için bu bir katliam anlamına geliyordu.

hayirsiz.jpeg

Aslında bu katliam hiç bitmedi. Bugün aynı sürgün anlayışı Türkiye'nin ormanlarında yapılıyor. Hayatta kalabilmeleri için tek şans sokaklar ve onlarla ilgilenen gönüllüler. Asla bu koşullardaki barınaklar onların şansı olamaz . Köpek sahipliğinin yaygınlaştığı günümüzde sokağa atılan köpeklerin sayısı da giderek artıyor ve belediyeler üzerine düşen görevi ne yazık ki yeterince yapamıyor. Agresif bir köpeğin ısırmasının bedelini bütün gariban köpekler ödüyor...İnsan için de öyle değil midir? Suçu işleyen cezalandırılır, bir yanlış tüm türe mal edilemez...