Siz Farkında Olmadan Hayatınızı Kurtarıyor! Araba Camlarındaki Siyah Noktalar Bakın Ne İşe Yarıyormuş...
Arabanız olsun ya da olmasın, bir otomobile bindiğinizde mutlaka camların köşelerinde siyah benekli noktaların olduğunu fark etmişsinizdir.
Birçok kişi tarafından yalnızca güzel görüntüsü nedeniyle kullanıldığı düşünülen bu tasarımın, bütün otomobillerde olmasının sebebi bambaşka.
Sürüş anında başınıza gelebilecek çok sayıda potansiyel felaketi engelleyen bu noktalar, aslında bir mühendislik harikası olarak kabul ediliyor. Çünkü otomobillerin ilk kullanılmaya başlandığı 1950 ve 1960'lı yıllarda, araçların önünde bulunan cam paneli sabit tutabilmek adına metal çerçeveler kullanılmaktaydı.
Gelişen mühendislikle birlikte, bu metal pencerelerin yerini 'frit' adı verilen siyah şeritler kapladı. Araba camının gövdeye bağlandığı kenar boyunca uzayan ve siyah noktalardan oluşan bu şerit, camın hem içini hem de dışını kaplıyor.
İçte kalan kısım, camın gövdeye daha sıkı yapışmasını sağlamakta. Dış tarafta kalan kısım ise, güneşten gelen morötesi ışınların geri tansıtılması görevini üstlenmekte.
ARABALARDA KULLANILAN BU SİYAH ŞERİT OLMASA NE OLURDU?
Güneşten gelen sıcaklığı savurmaya yarayan frit, araba camındaki bağlantı noktalarının aşırı ısınarak gevşemesini engelliyor. Buna karşın siyah şeridi ilginç yapan asıl olay, benekli örüntüsünde saklı.
Frit boyunca uzanan benekli desen, cama düşen sıcaklığın cam boyunca eşit şekilde dağıtılmasını sağlıyor. Bu sayede camdaki ısı dağılımı eşit kalıyor ve sürücünün dikkatini dağıtabilecek ve camın çatlamasına neden olabilecek yansımalar engelleniyor.
Otomobil sürüş testlerinde, frit kullanılmayan araçların yaz sıcağında sıklıkla çatladığını, aşırı sıcaklarda araba camlarında adeta 'patlama' denilebilecek seviyede kazaların meydana geldiği görülmekte.