Yangına ilişkin skandal bilirkişi raporunda: "Ayrıcalıklı kişiler" için haber vermemişler
78 kişinin hayatını kaybettiği Kartalkaya faciasına ilişkin skandal bilirkişi raporunda ortaya çıktı.
Bolu'daki Grand Kartal Otel yangınıyla ilgili bilirkişi raporunda; yangın başladıktan sonra görevli personelin ‘kimliği belirlenmeyen ayrıcalıklı misafirler’e odaklandığı, bu kişilerin tahliyesi sırasında izdiham olmaması için yangının herkese duyurulmadığı iddia edildi.
21 Ocak günü Kartalkaya Kayak Merkezi’ndeki Grand Kartal Otel’de çıkan yangında 36’sı çocuk toplam 78 kişi hayatını kaybetmişti. Ülkenin gündemine oturan acı olay günlerce tartışma konusu olmuştu. İhmal zincirine ilişkin eleştiriler yükselirken, üst düzey herhangi bir kamu görevlisi ne istifa etti ne de ceza aldı. Yangına ilişkin soruşturma ise sürüyor.
Hürriyet'ten Mesut Hasan Benli'nin haberine göre yangın nedeniyle başlatılan soruşturma kapsamında hazırlanan bilirkişi raporu, soruşturma dosyasına girdi.
18 Mart tarihli 189 sayfalık raporda yangının nasıl başladığı, otelde bulunan eksiklikler, olay anında personelin yaptığı yanlışlar ve ilgili bakanlıkların denetim görevine ilişkin ihmalleri bütün detaylarıyla anlatıldı.

OTEL YÖNETİCİLERİ VE YAKINLARINA ÖNCELİK VERİLDİ
Söz konusu raporda yangına ilişkin skandal tespitler de yer aldı. Tahliyelere ilişkin bölümde, yangının fark edilmesinin ardından otel yöneticilerine ve otelde bulunanlara haber verme açısından herkese eşit şekilde davranılmadığı tespiti yer aldı.
Raporda; video kayıtlarında ve telefon HTS incelemelerinde, önceliğin otel yöneticileri ile yakınlarına verildiğinin anlaşıldığı belirtildi.

"AYRICALIKLI KİŞİLER"
Kimliği tespit edilemeyen bazı kişilere de "ayrıcalıklı davranıldığı"nın video kayıtlarında mevcut olduğu belirtilen raporda söz konusu kısım özetle şöyle yer aldı: “(...) Hatta yangının haberdar olunması sonrasında görsel ve işitsel uyarı sistemlerinin çalıştırılması yerine, yüksek katlardan yapılacak tahliye sırasında izdiham olması durumunda tahliye şansları düşük olan ayrıcalıklı kişiler için bireysel kurtarma eyleminin gerçekleştirildiğinin görüldüğü, aşağıdan otele doğru gelen plakası tespit edilemeyen siyah binek araç ile bazı kişilerin öncelikli olarak kurtarılmak istendiği...”

Yangını fark eden mutfaktaki personelin, resepsiyon görevlisi ile iletişime geçtiği belirtilen raporda, “Ancak otelde görevli personelin doğru uyarı ve tahliye kurallarını işletmediği, kendisinin ve bilgilendirdiği kişilerin ayrıcalıklı bir kurtarma eylemine giriştikleri, resepsiyon personelinin ihmallerinin ve eksik davranışlarının yangının sonuçlarının büyümesine sebep olduğu” ifadeleri yer aldı.

"HERKESİN ÇIKMASI MÜMKÜNDÜ"
Raporda dumanın ve alevlerin yayılma sürelerini hesalayan bilirkişi ekiplerinin tespitlerine de yer verildi:
“İlkesel olarak 7. kata duman ulaşım süresi baz alındığında resepsiyon görevlisinin yangını haber almasından sonra ‘altın’ 10 dakika zaman vardır ve minimum standartları sağlayan (yangın uyarı sistemi, ikaz düzeneği ve yangın merdivenleri) bir otelden bile bu kadar sürede herkesin çıkması mümkündür”
Öte yandan raporda yangın esnasında doğru davranan tek bir personel dahi tespit edilemediğine de yer verildi.