Eski THK pilotu: Uçaklar kullanılabilir, başka ülkeler uçakları almak için bizi arıyor

Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli, yangınlarda THK uçaklarınının kullanılmaması nedeniyle gelen eleştirilere, ‘Kullanılamayacak durumdalar’ yanıtını vermişti. Avrupa ülkelerinde görev yapan uçaklarla ilgili halktv.com.tr'ye konuşan tecrübeli THK yangın pilotu İsmail Çınar, uçakların kullanılabilecek durumda olduğunu, birçok ülkenin bu uçakları almak için kendilerini aradığını söyledi.

Yayınlanma:
Güncelleme: 31 Temmuz 2021 10:48
Eski THK pilotu: Uçaklar kullanılabilir, başka ülkeler uçakları almak için bizi arıyor

HAZAR DOST

Tarım ve Orman Bakanı Bekir Pakdemirli, 13 Kasım 2019’da Meclis’te yapılan Plan ve Bütçe Görüşmeleri’nde “Şimdi uçak kullanmama meselesine gelince, OGM'nin hangarları var Etimesgut’ta. Bütün kamuoyu biliyor -yani ben genelde kendim için yaparım bu özel işleri ama- pilotluğum da var. Bir gün ormanın oraya gidince dedim ki arkadaşlara: Ya, şu uçaklarla bizi bir uçurun. .Bir, bir buçuk sene evveldi. Orman Genel Müdürü, 'Efendim, olmaz' dediler. 'Nasıl yani' dedim. 'Efendim, olmaz' dediler. Neden dedim. 'Efendim, biz emniyetli bulmuyoruz o uçakları' dediler. 'Nasıl yani' dedim. "Emniyetli bulmuyoruz', kendisi söylüyor, burada, arkamda’’ demişti. 

Yangınlara üç uçakla müdahale edildiğini açıklayan hükümet yetkilileri, bu uçakların Rusya’dan kiralanan uçaklar olduğunu da belirtti. 

Öte yandan THK’nın envanterinde bulunan üç adet CL-215, dokuz adet M-18 model yangın söndürme uçağı 2020 yılında ihaleye çıkarılarak satıldı. 

Pakdemirli, bugün yaptığı açıklamada ise ''Şu anda Manavgat dahil ülkemizin çeşitli bölgelerinde, 3 adet Beriev BE -200 10 bin litre kapasiteli amfibik yangın söndürme uçağı, 15 adet Mi-8 2 bin 500 litre kapasiteli genel maksat helikopteri, 2 adet genel maksat yangın söndürme CH-47 Chinook 7 bin 500 litre kapasiteli helikopterler, olmak üzere orman yangınlarına müdahale eden tüm araçlar içinde, kiralama yoluyla temin ettiğimiz ve halen kurumumuzca operasyonları yönetilen toplam 20 hava aracımız Manavgat'taki yangın dahil ülkemizin her bölgesinde devam eden yangınlara ara vermeden müdahalede bulunmaktadır" ifadelerine yer verdi.

Pakdemirli, bugün (30 Temmuz) yangın bölgesinden yaptığı açıklamada, Türkiye’nin mülk sahibi olduğu yangın söndürme uçağı olmadığını, yakın zamanda ihaleye yapılacağını açıkladı. 

10 Temmuz 2018’de göreve gelen Pakdemirli’nin göreve geldiği tarihte resmi verilere göre 2 bin 167, 2019’da 2 bin 688, 2020’de ise 3 bin 414 orman yangını meydana geldi. Bu yıl bu sayının artması bekleniyor. Yani Pakdemirli’nin göreve gelmesinden bu yana fazladan en az bin orman yangını meydana geldi. Fakat bu sayılara rağmen Tarım ve Orman Bakanlığı, uçak ihalesine girmedi.


'Tehlikeli' denilen uçakları diğer ülkeler kullanıyor

Pakdemirli’nin THK uçakları hakkındaki ısrarlı “kullanılamaz” açıklamalarının ardından Kanada yapımı olan ve THK’nun envanterinde bulunan CL-215 model uçakları kullanan ülkeleri inceledik. 

Yangın uçağı filosu bakımından en zengin ülkelerden olan komşumuz Yunanistan, Türkiye’nin 2020 yılında ihaleyle sattığı M-18 ve CL-215 model uçakları kullanıyor. 

Yine Akdeniz ülkesi olan İtalya da Pakdemirli’nin “tehlikeli” olarak belirttiği CL-215 model uçakları aktif olarak kullanan ülkeler arasında


İspanya’da da CL-215 model yangın söndürme uçağının aktif olarak görev yaptığına dair haberler mevcut.

Eski THK pilotu: Uçaklar kullanılabilir, başka ülkeler uçakları almak için bizi arıyor

THK’nun yangın uçakları filosunun en tecrübeli pilotlarından olan İsmail Çınar, halktv.com.tr’ye yaptığı açıklamada, görevden ayrıldığı tarihte uçakların faal olduğunu söylerken “Uçaklar kullanılabiliyordu. Uçmaya hazır durumdaydı. Şu anki durumunu bilmiyorum fakat değişmesi gereken parçalar oluyor, bunları değiştirince kullanılabilir” dedi.

 

Uçakların faal olması için gerekli denetimlerin yapılması gerektiğini söyleyen Çınar, “THK’nın ekonomik sorunları vardı, malzeme getiremiyordu fakat bu da uçması için engel değil. İhaleyle, krediyle halledilebilirdi” diye konuştu. 

Çınar, kendileriyle çalışan Yunan pilotlar aracılığıyla Avrupa’dan uçakları almak için arandıklarını söylüyor ve ekliyor: “Alıp, başka ülkelerde kiraya vermek için arıyorlar. Bu ülkeler Yunanistan, İspanya, Portekiz gibi ülkeler”

Kendilerinin görevde olduğu sürete uzun süre uçakları kullandıklarını söyleyen Çınar, “Uçakları aldığımızda da eskiydi. 10 yıl kullandık. Uçağın yenisi eskisi olmaz, bakımını yapmanız gerekiyor. Uçaklar kullanılabilirdi” dedi.