Türkiye'nin 6 Büyük Kentte Faaliyet Gösteren 69 Yıllık Çınarı Yanlış Yatarım Yapınca Önce Sallandı Sonra Dayanamadı İflas Etti
1955 yılında kurulmuştu. Bir zamanlar Türkiye'nin en büyük kamyon fabrikalarından biri olan Türk Otomotiv Endüstrileri A.Ş., iflas etti. İflasın sebebi ise yanlış yatırımlar...
Ekonomik krizin etkileri her geçen gün daha da belirginleşmeye devam ediyor. Şimdi de 69 yıldır İstanbul, Bursa, Kocaeli, Ankara, Eskişehir ve Konya gibi illerde üretim yapan Türk Otomotiv Endüstrileri A.Ş. iflas etti.
Ziraat Bankası’na 1983 yılında devredilmesinin ardından yöneticiler tarafından yapılan gereksiz yatırımlar şirketi zarara uğrattı. 963 ile 1993 yılları arasında, TOE resmi kayıtlara göre 54,496 adet motorlu taşıt üretti. Böylesine büyük bir kamyon fabrikasının iflası, ülke için büyük bir kayıp olarak tarihe geçti.
Türkiye’nin köklü bir otomotiv şirketi, 69 yıllık çınar iflas etti. Bir zamanlar ardı ardına fabrikalarıyla üretim yapan bu şirket, ekonomik krizin ağırlığı altında kaldı.
69 yıl boyunca İstanbul, Bursa, Kocaeli, Ankara, Eskişehir ve Konya’da faaliyet gösteren Türk Otomotiv Endüstrileri A.Ş., artan ekonomik zorluklar nedeniyle iflasını açıkladı. 1955 yılında kurulan ve Türkiye’nin önde gelen kamyon üreticileri arasında yer alan şirket, 1960 yılında lisans anlaşmasının iptali sonrası Türk Otomotiv Endüstrileri A.Ş. ismiyle üretime devam etti.
1962’de OYAK tarafından yüzde 93,5 hissesi satın alınan ve 1983’te Ziraat Bankası’na devredilen şirket, 1963-1993 yılları arasında toplam 54.496 adet motorlu taşıt üretti. Ancak, bu uzun soluklu üretim serüveni, şirketin iflasıyla son buldu ve Türkiye’nin en eski kamyon üreticilerinden biri daha piyasadan çekildi.
1993 YILINDA İHALEYE ÇIKMIŞ
1983 yılında Ziraat Bankası’na devredilen firmanın yöneticileri o yıllarda birtakım gereksiz yatırımlar ile firmanın zarar etmesine neden olmuşlar. 1988 yılında TOE’nin Case İH firmasına satışı gündeme gelmiş ancak içinde bulunduğu durum nedeniyle gerçekleşmemiştir.
1992 yılında şirket özelleştirme kapsamına alınmış. Mazda firmayı satın alıp otomobil üretmek istemiş ancak anlaşma sağlanamadığı için vazgeçmiştir. 1993 yılında tekrar ihaleye çıkılmış ve özelleştirilerek Rumeli Grubu’na satılmıştır. TOE, alındığı yıl 450 işçisi çıkartılarak kapatılmış ve arazisi Rumeli-Uzanlar Grubu tarafından çimento ikmal merkezi ve 1990’larda ithal edilen SEAT otomobilleri ve yedek parçalarının depo merkezi olarak kullanılmış. 2006 yılına kadar üretim yapmayan tüm üretim ekipmanları ve prosesleri korunan fabrika İmar Bankası’nın tasfiyesinde TMSF’ye geçmiş ve üretim ekipmanları satıldıktan sonra arazisi ve fabrika binaları Karadeniz Holding’e satışı gerçekleştirilmiştir.