Sıfır aldığı araçta 2 arıza çıkınca kaza yaptı. Mahkemeden emsal karar
Trabzon'da bir hastanede sağlık personeli olarak görev yapan Hilal Y.'nin İstanbul'da bir otomotiv bayisinden 11 Eylül 2020'de sıfır kilometre bir cip satın aldığı ve aracı getirdiği Trabzon'da 1 ay kullandığı belirtildi.
MAHKEME ARAÇ SAHİBİNİ HAKLI BULDU
Hilal Y.'nin söz konusu cipin yokuş indiği sırada frenler tutmayıp ve direksiyon kilitlenince önce otomobile ardından da refüje çarptığı görüldü. Kazadı yara almayan Hilal Y.'nin durumu bayiye anlattığı belirtildi. Bayi yetkililerinin yaptığı incelemeden olumsuz yanıt alan vatandaş, avukatı Bünyamin Bayram aracılığıyla aracı satan bayi aleyhine 'ayıplı malın iadesi' davası açtı ve bilirkişi heyeti, hazırladığı raporda araç sahibi Hilal Y.'ı haklı buldu.
SÜRÜCÜDE KUSUR BULUNMADI
Cipin fren sisteminde oluşan arızanın kullanıcı kaynaklı olmadığı, fren sonrası direksiyonun kilitlendiği ve araç kaynaklı gizli ayıp nitelikleri yer aldığı tespit edildi. Mahkeme, yetkili bayiden 'ayıplı' olduğu tespit edilen aracın 'ayıpsız misliyle' değiştirilmesine karar verdi. Mahkemenin kararını temyiz etmesinin ardından Trabzon Bölge Adliye Mahkemesi 4'üncü Hukuk Dairesi de dosyayı detaylı inceleyerek, Tüketici Mahkemesi'nin kararını onadı.
Eylül ayının en ucuz otomobilleri listesi: İşte 1 milyon liranın altına satılan sıfır araçlar
MİSLİ İLE DEĞİŞTİRİLMESİNE KARAR VERİLDİ
4'üncü Hukuk Dairesi, onama gerekçesinde, "Dava konusu aracın fren mekanizmasından kaynaklı arıza sebebiyle trafik kazası meydana gelmesine, fren arızasının üretim kaynaklı olmasına, arıza oluşmasında kullanıcının bir etkisinin bulunmamasına, bilirkişi raporunun somut olayla uyumlu olmasına, araçtaki arızanın mahiyetine göre misli ile değişiminin hakkaniyete uygun olmasına göre ilk derece mahkemesince verilen kararda usul ve yasaya aykırılık görülmemiştir" ifadelerine yer verdi.
YARGITAY KARARI ONADI
Bayi yetkilileri, karara itirazda bulunup, Yargıtay'a temyiz başvurusunda bulundu. 4 yıl süren yargı süreci sonunda Yargıtay 3'üncü Hukuk Dairesi de kararı bayi aleyhinde onadı. Karara göre; aracı satan bayinin aynı modelde sıfır kilometrede araç ya da belirlenecek güncel tutarının tüketiciye geri ödeyeceği açıklandı.
'BENİ HAVA YASTIKLARI KORUDU'
Hilal Y. olay günü yaşadıklarını şu sözlerle açıkladı:
"Kazanın olduğu gün, eşimle işe gidiyorduk. Araç fren pedalında bir arıza olmaya başladı. Yokuş inerken fren pedalı birden sertleşmeye, aracın freni tutmamaya başladı. Eşime aracın frenin tutmadığını söyleyip, elimi park frenine attım. Park freni de aktif hale gelmedi. O panik haliyle ana yola savrulduk. Son esnada direksiyonla belki bir manevra yapabiliriz dedik, direksiyon da kitlendi. Ana yola tamamıyla savrulduk, refüje çarptık. Kaza esnasında beni hava yastıkları korudu. Ama eşim benim kadar şanslı değildi, elini kırdı. Yaklaşık 1-2 ay tedavi gördü. Hem maddi hem manevi çok yıprandık"
"ARACIN BORCUNU GEÇEN AY BİTİRDİM"
Davayı aracın son taksitini ödedikten sonra kazandıkları söyleyen araç sahibi Hilal Y., "Aracı sıfır aldık. '1 ay üzerine nasıl böyle bir hata verebilir' diyerek firmaya şikayette bulunduk; aracı incelediler. Bize araçta onlardan kaynaklı bir problem olmadığını, sürücü kaynaklı olduğunu söylediler. 'Direkt hata sürücü kaynaklı' diyerek olayı kapatmaya çalıştılar. Biz de hukuki yollara başvurmak durumunda kaldık. Bu süreçte avukatımız Bünyamin Bey tecrübesiyle bizlere yardımcı oldu. 4 yıl geçti, sıkıntı yaşadık. Aracımın borcunu geçen ay bitirdim. Fakat bu araç 4 yıldır burada yatıyor. Bizim işimize yaramazken bile; kaskosu, sigortası, muayene ücretleri ödendi. Davayı kazanmamız bizi mutlu etti. İnşallah yenisinde kavuşacağız. Artık bu aracı bir daha görmemek üzere kapatıyoruz" ifadelerini kullandı.
'ÜRETİM KAYNAKLI OLDUĞUNA KARAR VERİLDİ'
Karara ilişkin konuşan avukat Bünyamin Bayram "Müvekkilim 4 yıl önce bana gelmişti. Ben de onlara gereken hukuki yollara başvurmamız gerektiğini söyledim. Bu doğrultuda da davamızı ilk derece mahkemesine açtık. Bilirkişi raporları doğrultusunda aracın fren arızası, üretim kaynaklı, fren mekanizmasından kaynaklı bir sıkıntının da olduğu ortaya çıktı. Bu doğrultuda ilk derece mahkemesi, aracın misliyle değişimine karar verdi. Bu istinaf süzgecinden geçti, daha sonra Yargıtay'a gitti, o anlamda kesinleşti. Şu anda bu araç, firmaya iade edilecek. Bunun doğrultusunda misliyle değişimle arabamızı alacağız ya da değer biçilecektir ve buradaki mağduriyet ortadan kalkacaktır" dedi.
"ARAÇ BİZE BİR HAYAL KIRIKLIĞI YAŞATTI"
Kaza anında araçta bulunan Hilal Y.'ın eşi Şahan Y. ise "Sancılı bir 4 yıl geçirdik maalesef. Benim o kazada elim kırılmıştı. Süreci avukatımızın aracılığıyla atlatmış bulunmaktayız. Aracı alalı 1 ay olmuştu; neredeyse hiç kullanamadık, beklemediğimiz bir olay oldu. Severek isteyerek aldık; ama maalesef bu durum büyük bir hayal kırıklığı yaşattı. Firma da bunun arkasında durmadı. Bugünlere de şükrediyoruz. 4 yılın sonunda aldığımız kredinin sonlanmasıyla beraber bu davanın sonuçlanması ve kesinleşmesi bizi mutlu etti" dedi.