Kabin bagajına ücret gelebilir
Avrupa Birliği, uçuşlarda el bagajı ücretleri ve rötar tazminatlarını içeren mevcut yolcu haklarını yeniden düzenlemeye hazırlanıyor. AB büyükelçileri, bu hafta Brüksel’de yapılacak toplantıda önemli değişiklikleri masaya yatıracak. Tartışmalar, havacılıkta hem tüketicileri hem de havayollarını yakından ilgilendiriyor.
KABİN BAGAJINDAN ÜCRET ALINABİLİR
Avrupa'da birçok düşük maliyetli havayolu, el bagajı için ek ücret almaya başladı. Bu durum, tüketici hakları savunucuları ile havayolu şirketleri arasında büyük bir çekişmeye yol açtı. Avrupa Tüketici Örgütü (BEUC), el bagajının bilet fiyatına dahil olması gerektiğini savunuyor ve yasal netlik talep ediyor.
Yeni teklif, yalnızca koltuğun altına sığabilecek küçük el çantalarının ücretsiz taşınmasına izin verilmesini öngörüyor. Daha büyük el bagajları içinse ücret talep edilebilecek. AB Konseyi Dönem Başkanlığı’nı yürüten Polonya, kişisel eşyaların ölçülerini standartlaştırarak hem yolcular hem havayolları için netlik sağlamak istiyor.
İSPANYA'DAN CEZA YAĞMIŞTI
Bin 400 uçuş iptal edildi: Firma pilot bulamıyor
Geçtiğimiz yıl İspanya, beş havayolu şirketine el bagajı için alınan yasa dışı ücretler nedeniyle toplamda 179 milyon euro ceza kesmişti. Bu yaptırımların ardından, bagaj politikaları AB çapında daha sıkı şekilde incelenmeye başlandı.
GECİKME TAZMİNATI
AB, 2004 tarihli uçuş gecikmesi tazminat yönetmeliğini de gözden geçiriyor. Mevcut düzenlemelere göre, 3 saat veya daha fazla geciken yolcular 250 ila 600 euro arasında tazminat alma hakkına sahip. Ancak yeni öneride bu süre 4 saate çıkarılmak isteniyor. Bazı uzun mesafeli uçuşlarda tazminat hakkı 6 ila 9 saat gecikme ile sınırlanabilir.
Havayolları bu değişikliği destekliyor. Avrupa Havayolları Derneği (A4E), daha yüksek eşiklerin şirketlere alternatif uçak ve mürettebat ayarlamak için zaman kazandıracağını savunuyor.
TÜKETİCİ DERNEKLERİNDEN TEPKİ
BEUC avukatı Steven Berger, "Yeni düzenleme, milyonlarca yolcuyu tazminat hakkından mahrum bırakabilir. Bu metin Parlamento’ya gelmeden onaylanırsa, Avrupalı tüketiciler için ciddi bir hak kaybı anlamına gelir" açıklamasında bulundu.
Konsey içinde hâlâ fikir birliği sağlanabilmiş değil. Almanya ve İspanya gibi ülkeler, tazminat eşiğinin artırılmasına karşı çıkıyor. Bu nedenle, düzenlemenin akıbeti büyük ölçüde yapılacak siyasi müzakerelere bağlı.
Hangi değişiklikler gelebilir?
Masadaki başlıca değişiklikler şunlar:
El bagajı politikalarının AB genelinde standartlaştırılması
Sadece koltuk altına sığan bagajların ücretsiz olması
Tazminat eşiğinin 3 saatten 4 veya 5 saate çıkarılması
Gecikmeye bağlı tazminatın mesafeye göre kademelendirilmesi
AB Konseyi'nde yapılacak oylama sonrası karar, Avrupa Parlamentosu ile müzakere sürecine geçecek. Eğer Konsey'de uzlaşı sağlanamazsa, reform paketi tamamen rafa kalkabilir.