E-ticaret 3,5 trilyon doları zorluyor
TÜSİAD ile Deloitte Digital iş birliğinde hazırlanan ‘E-Ticaretin Gelişimi, Sınırların Aşılması ve Yeni Normlar: 2019’ başlıklı rapor, bugün düzenlenen etkinlikte paylaşıldı. Dünyada ve Türkiye’de e-ticaretin gelişimi ve yakın dönemdeki gelişmelerin incelendiği, omnichannel perakende, B2B e-ticaret, kişisel verilerin korunması ve e-ihracat gibi güncel başlıklar üzerine değerlendirmelerin sunulduğu raporun tanıtım toplantısında konuşan TÜSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Simone Kaslowski, dijital dönüşümün önemine işaret etti.
Dijital dönüşümün sürdürülebilir büyüme için bir fırsat olduğuna ve bu fırsatı kaçırma lüksü olmadığına inandıklarını belirten Kaslowski, “Türkiye; eğitim sistemini, vergi sistemini, üniversitelerini, KOBİ’lerini, kısaca tüm ekonomisini dijital çağa daha uyumlu hale getirerek geleceğin güçlü ekonomileri arasında yerini alabilir” dedi.
Dijital dönüşümün Türkiye ile diğer ülkeler arasındaki makası açmaması için kamu, iş dünyası ve ilgili tüm kesimleri aksiyona geçmek üzere odaklanmaya çağıran Kaslowski, dijital dönüşümü hedefleyen bütüncül ve yenilikçi politikaların etkili şekilde uygulanmasının ve buna yönelik gerekli yatırımların yapılmasının öncelikleri olması gerektiğini ifade etti.
E-ticaretin yüksek potansiyeli ve diğer sektörlere etkisine değinen Kaslowski, 2019 yılında B2C (business to consumer/işletmeden tüketiciye) olarak yaklaşık 3,5 trilyon dolara erişmesi öngörülen küresel e-ticaret pazarında, Çin ve ABD’nin diğer ülkelerle arayı açarak başı çektiğini anlattı ve ekledi: “TÜBİSAD-Deloitte tarafından geçen ay açıklanan verilere göre, ülkemizde e-ticaret pazar büyüklüğü 2018’de bir önceki seneye göre TL bazında yüzde 42, dolar bazında yüzde 7 arttı. Ülkemiz, küresel e-ticaret pastası içinde henüz hatırı sayılır bir paya sahip olmasa da önemli bir potansiyeli barındırıyor.”
DİJİTAL DÖNÜŞÜM NEDİR?
Dijital dönüşümün sadece ‘birtakım operasyonları dijitale çevirmek’ olarak görülmemesi, kapsamlı ve bütüncül bir dijital strateji oluşturulması gerektiğini belirten belirten Kaslowski, şu değerlendirmelerde bulundu:
“E-ticaret, gerek ürettiği katma değer gerek kayıtlı ekonomiyi büyütmesi gerekse Türkiye’nin küresel ticaret hacmini artıran yönüyle ülkemizde stratejik önemi giderek artan bir sektör. E-ticareti bir ekosistem olarak düşünmek durumundayız. İnternet altyapısından lojistiğe, alternatif ödeme sistemlerinden ve sağlıklı bir mevzuat yapısına kadar her unsur bütünlük içinde ele alınmalı ve geliştirilmeli. Bu kapsamda atılması gereken adımların, kamunun ve sektörün iş birliği ve istişaresiyle hayata geçirilmesini çok önemli görüyoruz.”
PAZAR LİDERİ ÇİN
‘E-Ticaretin Gelişimi, Sınırların Aşılması ve Yeni Normlar: 2019’ başlıklı rapora göre dünyanın B2C e-ticaret pazar lideri olarak Çin ve ABD başı çekiyor.
Geçen yıl B2C e-ticaret pazar büyüklüğünde ilk sırayı 634 milyar dolarla Çin alırken, Çin’i, 504 milyar dolarla ABD, 123 milyar dolarla Japonya, 86 milyar dolarla Birleşik Krallık ve 70 milyar dolarla Almanya takip etti. Bu alanda küresel pazarın 2019’da 3,5 trilyon dolara ulaşması bekleniyor.
Sınır ötesi e-ticaret pazarı, 2016’da küresel çapta yaklaşık 401 milyar dolar değerinde hacim yarattı. Pazarın, yıllık yüzde 27,3 büyümeyle 2020’de 994 milyar dolara yaklaşması bekleniyor. Çin’in sınır ötesi işlemleri incelendiğinde her geçen gün dünyaya daha fazla ürün pazarladığı görülüyor.
Türkiye için Avrupa’nın yanı sıra Orta Doğu da tüketici profili ve bu bölgenin konjonktürü nedeniyle sınır ötesi e-ticaret açısından önemli bir potansiyel taşıyor.
Dünyada B2B e-ticaret hacmi, toplamda yaklaşık 10 trilyon dolarla B2C e-ticaretin 5 katına ulaştı. Ölçümlemede yaşanan zorluklara karşın pazarda son birkaç yıldaki gelişmelere bakıldığında Türkiye’de de B2B e-ticaret alanında büyüme sinyalleri görülüyor.
Raporda, Bilişim Sanayicileri Derneği-Deloitte Türkiye iş birliğinde hazırlanan “Türkiye E-Ticaret Pazar Büyüklüğü” başlıklı araştırmada bulunan “2018’de Türkiye’de e-ticaret sektör büyüklükleri sırasıyla perakende işlemleri için 31,5 milyar lira, perakende dışı işlemler (tatil-seyahat ve online yasal bahis) için de 28,4 milyar TL olarak gerçekleşti” bilgisine yer verildi.
Rapora göre, gelişmiş ülkelerin toplam perakende karşısında online perakende oranı ortalaması yüzde 11,1’e, gelişmekte olan ülkelerde yüzde 5,9’a, Türkiye’de ise yüzde 5,3’e ulaştı.
Özel günlere yönelik pazarlama faaliyetlerinin düzenlenmesi, dünyadaki genel trende paralel olarak Türkiye’de de yıl içerisinde alışveriş dinamiklerini ve tüketicilerin harcama alışkanlıklarını değiştiriyor.
AA