Dünyanın En Değerli Markaları Listesinde Lider Değişti. Türk Markaları Ne Yaptı?

Dünyanın En Değerli Markaları Listesinde Lider Değişti. Türk Markaları Ne Yaptı?
Brand Finance'ın "Dünyanın En Değerli 500 Markası" raporuna göre Apple, 516,6 milyar dolar marka değeriyle zirveye yerleşti. ABD, listedeki şirketlerin çoğunu oluştururken, sektörel dağılımda bankacılık öne çıktı. NVIDIA, marka değerini yüzde 163 artırarak dikkat çekti. CEO'ların markalara sahip çıkma eğilimi de belirlendi.

Brand Finance'ın "Dünyanın En Değerli 500 Markası" araştırmasında, geçen yıl liderliği Amazon'a kaptıran Apple, bu yıl 516,6 milyar dolarlık marka değeriyle zirveye yerleşti. Uluslararası marka değerlendirme kuruluşu Brand Finance tarafından hazırlanan "Global500 – Dünyanın En Değerli 500 Markası 2024" çalışması sonuçlandı.

APPLE'IN LİDERLİĞİNDE YÜKSELEN DEĞER

Capital Online'ın aktardığına göre Geçen yıla göre marka değerini yüzde 74 artırarak 516,6 milyar dolara çıkaran Apple, dünyanın en değerli markası oldu. 2021 ve 2022'de liderlik koltuğunda oturan Apple, geçen yıl Amazon'a tahtını kaptırmıştı. Microsoft ve Google, sırasıyla 340,4 milyar dolar ve 333,4 milyar dolar marka değeriyle Apple'ı takip etti.

ÜLKELER SIRALAMASINDA ABD ÖN PLANDA

Global 500 listesinde ABD, 203 firmayla açık ara önde bulunuyor. Çin, 65 firmayla ikinci sırada yer alırken, Japonya, Fransa, Almanya ve İngiltere de sıralamada dikkat çeken ülkeler arasında bulunuyor.

SEKTÖREL DAĞILIM VE YAPAY ZEKA ETKİSİ

Sektörel dağılıma göre, bankacılık sektörü 71 marka ile öne çıkarken, perakende ve teknoloji sektörleri de sırasıyla 53 ve 49 markayla temsil edildi. Yapay zeka alanındaki gelişmeler ise NVIDIA'nın marka değerini yüzde 163 artırarak 44,5 milyar dolara çıkarmasıyla kendini gösterdi.

Tablonun en altında yer alan markanın değeri 4,8 milyar doları bulurken, bu rakama ulaşamadığı için Türk markaları sıralamada bu yıl da yer almadı.

CEO'LARIN MARKALARINA SAHİP ÇIKIŞI

Brand Finance Türkiye Direktörü Muhterem İlgüner'e göre, Apple'ın başarısı, yeni pazarlar oluşturması, giyilebilir cihazlar ve ekosistem genişletme stratejisi ile katma değerli telefon geliştirmesinden kaynaklanıyor. Çalışmada dikkat çeken bir diğer nokta, markasına en çok sahip çıkan 100 CEO sıralaması. Bu listede, Çinli teknoloji markası TENCENT'in CEO'su Ma Huateng zirvede yer alıyor.

Dünyanın en değerli 500 markasından ilk 20'si şöyle sıralandı (milyar dolar):

Sıra Marka Ülke İş kolu Değeri (milyar dolar)

1 Apple ABD Teknoloji 516,6

2 Microsoft ABD Teknoloji 340,4

3 Google ABD Medya 333,4

4 Amazon ABD Perakende 308,9

5 Samsung Güney Kore Teknoloji 99,4

6 Walmart ABD Perakende 96,8

7 TikTok Çin Medya 84,2

8 Facebook ABD Medya 75,7

9 Deutsche Telekom Almanya Telekom 73,3

10 ICBC Çin Banka 71,8

11 Verizon ABD Telekom 71,8

12 State Grid Çin Genel Hizmet 71,1

13 Instagram ABD Medya 70,4

14 C.Construction Bank Çin Banka 65,6

15 Starbucks ABD Restoran 60,7

16 Agricultural Bank Çin Banka 60,4

17 Mercedes Benz Almanya Otomobil 59,4

18 Tesla ABD Otomobil 58,3

19 Oracle ABD Teknoloji 53,1

20 Home Depot ABD Perakende 52,8