Çin'in "sıfır" kilometre hilesi: Yeni arabaları eski diye satıyorlar

Çin'in "sıfır" kilometre hilesi: Yeni arabaları eski diye satıyorlar
Çinli otomobil üreticileri araç satışlarını artırmak için yeni bir numaraya başvuruyor. Montaj hattından çıkan yeni arabalar hemen kullanılmış olarak kaydediliyor ve yurtdışına ihraç ediliyor. Bu yaklaşım, şirketlerin ülkede satış büyümesi göstermelerinin yanı sıra gerçek yeni arabaları uygun koşullarda ihraç etmelerine olanak tanıyor.

Reuters'a göre, Çin'den ihraç edilen tüm kullanılmış otomobillerin ve ticari araçların yaklaşık %90'ı "sıfır" olarak adlandırılan, yani hiç kullanılmamış sıfır kilometreli yeni otomobillerdir. 2024 yılında Celestial Empire'dan 436.000 kullanılmış otomobil ihraç edildi ve bunların %90'ının yeni olduğu ortaya çıktı.

Plan, bölgesel politikalar sayesinde aktif olarak geliştiriliyor. Guangdong ve Sichuan gibi güney eyaletlerindeki yetkililer, işletmelere basitleştirilmiş izinler, ek kayıt kotaları ve hatta sınıra yakın serbest depolar sağlıyor. Amaç, merkezi hükümet tarafından belirlenen ekonomik planları uygulamak.

china-cars-1920-2.jpg

Örneğin, Shenzhen'deki yetkililer Şubat 2024'te "sıfırlar" dahil olmak üzere yılda 400.000 araba ihraç etme niyetlerini duyurdular. Xinmi'deki (Henan eyaleti) meslektaşları da bu format aracılığıyla şirketlerin hacimlerini artırmalarına yardımcı olduklarını bildirdiler. Bu şekilde, yerel yetkililer aşırı üretim sorununu çözerken performanslarını "artırmak" için ihracatı teşvik ediyorlar.

Plan şu şekilde işliyor: Bir araba montaj hattından çıkıyor, bir ihracat şirketi tarafından satın alınıyor, özel bir şahsa veya bayiye tescil ediliyor ve ardından hemen kullanılmış olarak tescili iptal ediliyor ve yurtdışına gönderiliyor. Otomobil üreticisi bu arabaları iç satış istatistiklerine dahil ediyor ve distribütörler bu "kullanılmış" arabaları henüz resmi olarak temsil edilmedikleri ülkelerde sunuyor.

china-used1000.jpg

Uzmanlar, böyle bir planın özellikle Çin'de sert fiyat rekabetiyle karşı karşıya kalan markalar arasında popüler olduğunu belirtiyor. Her "sıfır" için ihracatçı yaklaşık 1.500 dolar kazanıyor.

Bu hile hem Çin'de hem de yurtdışında endişeye yol açtı. Bazı otomobil üreticileri bunun Çin markalarının imajına zarar vereceğinden korkuyor. 2024 yazında düzenlenen bir konferansta Changan CEO'su Zhu Huarong, uygulamanın sonlandırılması çağrısında bulunarak bunun "Çin otomobil endüstrisinin yurtdışındaki algısına önemli ölçüde zarar verebileceğini" söyledi.

Kaynak:Halk TV Haber Merkezi