İsviçre'deki araştırmacılar, yanan binalarda ve ormanlarda kullanılabilecek, ısıya dayanıklı bir drone'u başarıyla geliştirdi
Yangın hortumlarını yüksek binalara çıkarmak ve yangın geciktiricileri düşürmek için kullanılan mevcut drone'lar plastikten yapılmış ve yangının yakınında uçamıyor.
İsviçre'deki araştırmacılar, yanan binalarda ve ormanlarda kullanılabilecek, ısıya dayanıklı bir drone'u başarıyla geliştirdi.Isıya dayanıklı drone, yanan binaların haritasını çıkarabilir, orman yangınlarını kapsayabilir.
"Genellikle bir yangın olduğunda soru şu olur: 'İçeride biri var mı? Yapı neye benziyor? Ateşin ve ısının kaynakları nerede?'... Bu, yangınla hissedebileceğimiz bir şey. drone" dedi İsviçre Federal Malzeme Bilimi ve Teknolojisi Laboratuvarları (Empa) Sürdürülebilirlik Robotik Laboratuvarı Başkanı Profesör Mirko Kovac.
Kovac, 2017'de Londra'da meydana gelen ve 72 kişinin hayatına mal olan bir apartman bloğundaki yangınla sonuçlanan Grenfell Tower trajedisinden ilham aldığını söylüyor.
Kovac, "Londra'da kuleye yakın bir yerde yaşıyordum. Bu olayı görmek gerçekten şok ediciydi ve insanlar bana içeride uçabilecek bir drone'um olup olmadığını sorardı ama bende yoktu." diye açıkladı Kovac.
FireDrones, termal kamera ve RGB kamera kullanarak yangın mahallinin haritasını çıkarabilir ve yangında mahsur kalan herkesi tespit edebilir.
Geliştiricileri, ortamın yapısını, toksisitesini ve ısı dağılımını incelemek için oksijen, gaz ve toksisite sensörlerinin daha da eklenebileceğini söylüyor.
Drone'lar daha önce havadan görüntü almak, yüksek binalara yangın hortumları çekmek veya orman yangınlarının yayılmasını yavaşlatmak amacıyla uzak bölgelere yangın geciktirici madde atmak için kullanılmıştı.Ancak yangınla mücadele için geliştirilen mevcut drone'lar, gövdelerinin erimesi ve elektronik aksamlarının bozulması ihtimaline karşı çok daha yakına uçamıyor.
Son derece hafif ve ısıya dayanıklı
FireDrones'un geliştiricileri, dronun tüm temel elemanlarının etrafında sıvı yerine gazdan yapılmış bir jel olan poliimid aerojel kullandı. Aerojel son derece hafiftir ve ısıya oldukça dayanıklıdır.
FireDrone da ateşte çok uzun süre kalamaz ancak 200°C'de 10 dakika çalışabilmektedir.
Kovac, "Aerojeli ısı transferini düşük olacak şekilde küresel bir geometride düzenledik. Motorların da bulunduğu drone'un iç kısımlarını soğutabilen bir CO2 kartuşu entegre ettik" diye ekledi.
"Yani motorlar drone'un çevresinde değil, ana kapsülünün içinde bulunuyor. Tüm bunlar sayesinde drone çok sıcak ve çok soğuk ortamlarda çok sağlam bir şekilde uçabiliyor ve çalışabiliyor."
Ekip şu anda endüstriyel tesisler veya fabrikalar gibi hızlı müdahale gerektiren durumlarda FireDron'ların önceden yerleştirildiği bir sistem tasarlamak için çalıştıklarını söylüyor.
Kaynak:euronews