James Webb, yaşanabilir gezegenleri de keşfedecek

Dünya James Webb Uzay Teleskobu’nun yayınladığı nefes kesici görüntülere odaklanırken, dünyanın en güçlü teleskobu yıllardır yaşanabilir gezegen arayan gökbilimciler için de umut ışığı oldu. James Webb, gidilemeyecek uzaklıktaki gezegenlerin atmosferini ve yüzeyini ince detaylarına kadar görüntüleyerek üzerinde yaşam olup olmadığının sinyalini verebilecek.

James Webb gibi yeni nesil teleskoplar sayesinde gökbilimciler yakında diğer yıldızların etrafındaki gezegenlerin atmosferlerinin kimyasal yapısını ölçebilecekler. Böylece yıllardır Dünya gibi yaşanabilir gezegen arayan insanlık, gidebileceği yeni gezegenler olup olmadığını öğrenebilecek. Bilim insanları, Güneş Sistemi'nde sıvı suyun bulunduğu yerlerde -Mars'taki yeraltı akiferleri ya da Jüpiter'in uydusu Europa'nın okyanuslarında olduğu gibi- yaşamın var olabileceğine inanıyor. Ancak bu tür yerlerde yaşam aramak son derece zor çünkü buralara ulaşmak zor. Buralarda yaşam olup olmadığını tespit etmek için fiziksel örneklere ihtiyaç bulunuyor. Birçok gökbilimci diğer yıldızların yörüngesinde dönen gezegenlerde yaşam olma ihtimalinin yüksek olduğuna inanıyor ve yaşamın ilk olarak bu gezegenlerde bulunması mümkün.

Samanyolu’nda 300 milyon yaşanabilir gezegen var

Teorik hesaplamalar, sadece Samanyolu galaksisinde potansiyel olarak yaşanabilir yaklaşık 300 milyon gezegen olduğunu ve Dünya'dan sadece 30 ışık yılı uzaklıktaki galaktik komşularda Dünya büyüklüğünde birkaç yaşanabilir gezegen bulunduğunu gösteriyor. Gökbilimciler şimdiye kadar bir gezegenin yakınındaki yıldızı nasıl etkilediğini ölçen dolaylı yöntemleri kullanarak, aralarında yüzlerce potansiyel olarak yaşanabilir olanın da bulunduğu 5 binden fazla dış gezegen keşfetti. Bu ölçümler gökbilimcilere bir öte gezegenin sadece kütlesi ve büyüklüğü hakkında bilgi verebiliyor. Potansiyel olarak yaşanabilir bir dış gezegenden gelen ışıktaki ince değişiklikleri tespit etmek için inanılmaz derecede güçlü bir teleskop gerekiyor. Şimdilik bunu yapabilecek tek teleskop da James Webb.