James Webb, güneş sistemi dışında ilk kez karbondioksit buldu

James Webb Uzay Teleskobu, güneş sistemi dışındaki bir gezegenin atmosferinde karbondioksit bulunduğuna dair ilk net kanıtı buldu. NASA'nın diğer teleskoplarıyla yapılan gözlemler gezegenin atmosferinde su buharı, sodyum ve potasyum bulunduğunu ortaya koymuştu. Webb'in eşsiz kızılötesi hassasiyeti bu gezegende karbondioksitin varlığını da doğrulamış oldu.

NASA'nın en gelişmiş uzay teleskobu James Webb, güneş sistemi dışındaki bir gezegenin atmosferinde karbondioksit bulunduğuna dair ilk net kanıtı yakaladı. Güneş benzeri bir yıldızın etrafında 700 ışık yılı uzaklıkta dönen gaz devi bir gezegene ilişkin bu gözlem, gezegenin bileşimi ve oluşumuna ilişkin önemli bilgiler sağlıyor. Nature dergisinde yayınlanmak üzere kabul edilen bulgu, gelecekte James Webb'in daha küçük kayalık gezegenlerin daha ince atmosferlerindeki karbondioksiti tespit edip ölçebileceğine dair kanıtlar sunuyor.

whatsapp-image-2022-08-25-at-17-37-57.jpeg

Jüpiter’in dörtte biri büyüklüğünde

WASP-39 b, kütlesi kabaca Jüpiter'in dörtte biri (Satürn ile yaklaşık aynı) ve çapı Jüpiter'den 1,3 kat daha büyük olan sıcak bir gaz devidir. Aşırı şişkinliği kısmen yüksek sıcaklığıyla (yaklaşık 1.600 derece Fahrenheit veya 900 santigrat derece) ilgilidir. Güneş sistemimizdeki daha soğuk, daha kompakt gaz devlerinin aksine, WASP-39 b yıldızına çok yakın yörüngede - Güneş ile Merkür arasındaki mesafenin sadece sekizde biri kadar - bir turunu dört Dünya gününden biraz fazla bir sürede tamamlıyor. Gezegenin 2011 yılında bildirilen keşfi, gezegen yıldızının önünden geçerken ya da yıldızın önünden geçerken ev sahibi yıldızından gelen ışığın ince, periyodik karartısının yer tabanlı tespitlerine dayanarak yapıldı.

NASA'nın Hubble ve Spitzer uzay teleskopları da dahil olmak üzere diğer teleskoplarıyla yapılan önceki gözlemler gezegenin atmosferinde su buharı, sodyum ve potasyum bulunduğunu ortaya koymuştu. Webb'in eşsiz kızılötesi hassasiyeti şimdi bu gezegende karbondioksitin varlığını da doğruladı.