Hangi ülkede otostopçuları arabaya almak zorunludur?
Çoğumuz küçük yaşlardan itibaren yabancıların arabasına binmemeyi veya sokakta otostop çeken birini almamayı öğreniriz. Ancak Atlas Okyanusu'nun diğer yakasında, özellikle Karayipler'eki en büyük ada olan Küba'da, yabancıların araçlarına binmek binlerce vatandaş için gerekli bir çözüm .

Toplu taşıma sisteminin çöküşün eşiğine geldiği 1990'lı yıllardan 2000'li yılların başına kadar Küba yönetimi özel bir yasa çıkardı. Devlet araçları , aynı yönde hareket ettikleri sürece, otostop çeken yayaları durdurmak ve almak zorundadır . Çok sayıda özel şoför de bu sisteme katılıyor.

Uygulama o kadar yaygınlaşmış ki, otostopçuların bu hareketinin hatırlatılması nedeniyle "ir con la botella" yani "şişeden içmek" adı bile almış .
Süreç diğer toplu taşıma araçlarında olduğu gibi sistemli bir şekilde işliyor. "Punto amarillo" (sarı noktalar) adı verilen, sarı üniformalı devlet memurlarının yolculara nereye gittiklerini sorduğu, önce yaklaşık 0,04 sent tutarında küçük bir ücret ödeyen yolcuların, aynı yere giden araçlara bindirildiği organize noktalar var.
Ancak günlük deneyim her zaman tozpembe olmuyor. Mahalle sakinleri, otostop çekmenin yaygın olduğunu ancak bunun için nerede durulacağı, ne kadar ücret ödeneceği, ne zaman araçtan kaçınılacağı gibi gayrı resmi kuralların bilinmesi gerektiğini vurguluyor. Hatta bazı şoförler bu durumdan faydalanarak resmi olmayan noktalarda durup daha yüksek ücret talep ederken , kurnaz kişilerin araçlarına binenleri soyduğu da çok sayıda vakaya rastlanıyor.
Olayın kökeninde, Sovyetler Birliği'nin 1991 yılında Küba'dan çekilmesiyle ortaya çıkan ekonomik kriz yatıyor. Ülke, enerji tüketiminin %75'ini karşılayan Sovyet petrolüne büyük ölçüde bağımlıydı. Komünist bloğun dağılmasının ardından ABD ambargosunun baskısı altında kalan Küba, yakın tarihinin en sert dönemlerinden birini, "Barış Zamanında Özel Dönem" olarak adlandırılan dönemi yaşadı.
Bu dönemde akaryakıt sıkıntısı nedeniyle toplu taşıma ortadan kalktı. Vatandaşların çok azı özel araca sahipken, ulaşım araçlarının hemen hepsi devletin elindeydi. Dolayısıyla otostop çekmek tek alternatifti.