Yazılı medyada kan kaybı sürüyor

Yazılı medyada kan kaybı sürüyor
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2019 yılının yazılı medya istatistiklerini paylaştı. Gazete ve dergilerin sayısı ve yıllık tirajında bir önceki yıla göre yüzde 8’lik bir azalma meydana geldi. Son 10 yılda ise yazılı basın ciddi yara aldı.

halktv.com.tr Haber Merkezi

TÜİK'in açıkladığı yazılı medya istatistikleri, çarpıcı gerçekleri gözler önüne serdi. Rakamlara göre, son 10 yıl içerisinde 1000'e yakın gazete ve dergi yayın hayatına son verirken, son bir yılda bu sayı 74 olarak gerçekleşti. Bir başka çarpıcı istatistik ise tirajlar oldu. Son 10 yılda gazete ve dergilerin tirajları yarı yarıya azalırken, son bir yılda bu oran yüzde 8 olarak gerçekleşti. Azalan tirajlar ve kapanan yazılı medya organları neticesinde çok sayıda insan işsiz kaldı. Bunlarla birlikte, Basın İlan Kurumunun reklam ve resmi ilan bedelleri, resmi rakamlara göre yüzde 15,18 olan enflasyonun çok altında kaldı ve yüzde 2,8 olarak gerçekleşti.

Son 10 yılda yaklaşık 1000 gazete ve dergi yayın hayatını sonlandırdı

TÜİK verilerine göre, 2018 yılında 5 bin 962 olan dergi ve gazete sayısı, 2019 yılında 5 bin 485’e düştü. 2010 yılında Türkiye’de yayımlanan gazete ve dergilerin sayısı ise 6 bin 459 olarak açıklandı. Buna göre, son 10 yılda yaklaşık 1000 gazete ve dergi yayın hayatına son verdi.

ekran-resmi-2020-07-20-11-46-15.png

Tirajlar yarı yarıya azaldı

Bununla birlikte, yıllık tirajda da yüzde 8’lik bir düşüş meydana geldi. 2019 yılında gazete ve dergilerin toplam tirajı 1 milyar 259 milyon 68 bin 89 olarak açıklanırken, bu tirajın yüzde 94,2’lik bölümünü gazeteler oluşturdu. Yıllık tiraj sayısı, 2010 yılında 2 milyar 572 milyon olarak gerçekleşmişti. Bu rakamlara göre, 10 yıl içinde tirajların yarı yarıya azaldığı görülüyor.

ekran-resmi-2020-07-20-11-46-21.png

Gazetelerde yerel, dergilerde ulusal yayın hegemonyası

Türkiye’de yazılı basın tirajının yüzde 94,2’lik kısmını oluşturan gazetelerin, yüzde 90,8’i ise yerel yayın yaptı. Ulusal yayın yapan gazeteler, tüm gazetelerin yüzde 7,3’ünü oluştururken, bölgesel yayın yapan gazetelerin oranı yüzde 1,9’da kaldı. Bununla birlikte, gazetelerin yüzde 29,7’si haftalık, yüzde 28,5’i haftada iki ila altı gün, yüzde 17,8’i ise aylık olarak yayımlandı. Gazetelerin yıllık tirajının yüzde 88,5’i günlük yayın yapanlar, yüzde 7,9’u haftada iki ila altı gün yayın yapanlar, yüzde 2’sini ise haftalık yayın yapanlar oluşturdu.

Dergilerde ise ulusal yayın ağırlıkta. Dergi yayınlarının yüzde 65,9’unu ulusal yayın yapan dergiler oluşturdu. Yüzde 29,5’ini yerel, yüzde 4,5’ini ise bölgesel yayınlar meydana getirdi.

Gazetelerin yüzde 89,3’ü siyasi/haber/güncel türünde yayın yapanlardan oluştu. Dergilerde ise yüzde 17,9 sektörel/mesleki, yüzde 14,1’i akademik, yüzde 9,5’i ise eğitim/sınav içerikli yayınlardan oluştu.

Reklam bedelleri enflasyonun altında ezildi

Basın İlan Kurumunun idari kayıtlarına göre, 2019 yılında resmi ilan ve reklam bedelleri yüzde 2,8’lik artışla 467 milyon 41 bin 82 lira oldu. Ancak 2019 yılının enflasyon oranı yine TÜİK verilerine göre, yüzde 15,18 olarak gerçekleşmişti.