Vatandaşa radar, müteahhide garanti! Krizin faturası yollara kesildi

Vatandaşa radar, müteahhide garanti! Krizin faturası yollara kesildi
Bayram trafiğinde artan radar cezaları sosyal medyada tepki topladı. Vatandaşlar denetimlerin gelir amacı taşıdığını savunuyor. Gazeteci Çiğdem Toker, vatandaşı bu düşüncesini kaleme alırken, "Trafik cezaları için bütçeye hedef konulması normal olabilir ama bazı bakanlıkların bütçesini aşacak yükseklikte olduğunu biliyor muydunuz?" dedi.

Bayram trafiğinin arttığı günlerde radar cezaları sosyal medyada gündem oldu. Vatandaşlar yoğun trafik denetimlerinin artık “sırf ceza kesmek için yapıldığını” savunuyor.

İçişleri Bakanı Ali Yerlikaya’nın “30 kilometrede bir radar var. Otoyollarda toplam 120 radar cihazımızla gece gündüz hız denetimi gerçekleştiriyoruz” açıklaması da sosyal medyada çok sayıda eleştiri aldı.

Elektronik Denetleme Sistemi (EDS) ve radarlarla tespit edilen trafik ihlallerinde büyük bir artış yaşanıyor. Ancak bu artışın, yol güvenliğinden çok gelir elde etme amacı taşıdığı yönünde ciddi bir kamuoyu oluşmuş durumda.

Vatandaşlar arasında artan şikâyetlerin bir diğer nedeni de ekonomik kriz. Enflasyonla alım gücü azalan yurttaşlar, trafik cezalarının bütçe açığını kapatma yöntemi haline geldiği görüşünde birleşiyor.

CHP'Lİ ALP: SİZ EK BÜTÇE GETİRMİŞSİNİZ

Geçtiğimiz hafta TBMM Adalet Komisyonu'nda görüşülen yasa teklifi de tartışmaları körükledi. CHP Kars Milletvekili İnan Akgün Alp, “Siz bir trafik kanunu getirmemişsiniz, ek bütçe önermişsiniz” diyerek tepkisini dile getirdi.

Teklifte, mevcut yasada 1.000–2.000 TL arasında olan bazı trafik cezalarının 46.000 TL’ye kadar çıkarıldığına dikkat çekti. Alp’nin getirdiği yeni trafik yasasına göre 68 milyar liralık gelir 1 trilyon lira civarına yükselecek.


HEDEF VERİLEN GARANTİLERİ Mİ KAPATMAK?

Gazeteci Çiğdem Toker’in T24’teki yazısında, trafik cezalarının bambaşka bir yanı ile kaleme aldı.

Devletin Kamu-Özel İşbirliği (KÖİ) modeliyle müteahhitlere verdiği garanti ödemeleri. 2025 yılı bütçesinde bu projelere ayrılan ödenek 97,6 milyar TL olarak belirlenmişti. Ancak döviz kuru yükseldiği için bu tutarın yıl sonunda 150 milyar TL’yi bulabileceği öngörülüyor.

Toker, “Siz Hazine ve Maliye Bakanı olsanız, bu açığı kapatmanın yollarını aramaz mısınız?” dedi.

"BUNUN BİR DİĞER ADI VAR"

Ayrıca bu projelerde yapılan değişiklikler de tartışmalı. Örneğin Kuzey Marmara Otoyolu’nun sözleşmesi en az iki kez değiştirildi, işletme süresi uzatıldı ve araç geçiş garantileri artırıldı. Toker bu durumu şu sözlerle sorguladı:

"Oysa bu yapılan düpedüz ihale koşullarını değiştirmektir. İhale koşullarını sonradan değiştirmenin ise bir adı vardı biliyorsunuz değil mi?

Ama bu düzenin hiçbir sorun yokmuşçasına sanki pirüpakmış gibi devam ettiğini de biliyorsunuz.

Neyse ki uzun yıllardır, sonuçlanmış rüşvet ve yolsuzluk dosyalarının bulunmayışı uluslararası kuruluş raporlarında eleştiri konusu olmuş Türkiye’nin, yıllar sonra artık yolsuzluk suçlamasıyla cezaevine gönderilen tutukluları var…"

Ayrıca Toker, yazısını paylaştığı sosyal medya linkinde kritik bir detay verdi:

"Trafik cezaları için bütçeye hedef konulması normal olabilir.

Ama bu tutarın, bazı bakanlıkların bütçesini aşacak yükseklikte olduğunu biliyor muydunuz?"

Kaynak:T24-Çiğdem Toker