Uçak, Denize Düşmekten Son Anda Kurtulmuştu: Yaşanan Dehşetin Ses Kayıtlarına Halktv.com.tr Ulaştı

Trabzon Havalimanı’na iniş esnasında pistten çıkan uçağın kokpit konuşma kayıtları, yaşanan dehşeti ortaya koydu. İkinci pilotun, iniş esnasında yanlış tuşa basması ile 6’sı mürettebat 168 kişi ölümle burun buruna geldi. Kokpit kayıtları, birinci pilotun ani müdahalesi ile büyük bir felaketin eşiğinden dönüldüğünü ortaya koydu. Dava dosyasına göre, pistten çıkan uçağın bir motoru da arızalıydı.
whatsapp-image-2023-12-07-at-18-55-37.jpeg
Pegasus uçağında 168 kişi ölümle burun buruna gelmişti.

Yürekleri ağza getiren uçak kazası 13 Ocak 2018 gecesi saat 23.30 sıralarında yaşandı. Ankara’dan Trabzon’a yolcu taşıyan Pegasus Havayolları’na ait uçak pisten çıkarak denize doğru kaydı. 162 yolcu ve 6 mürettebatı taşıyan uçak, denize 20 metre kala durabildi. Uçakta yaşanan korku dolu anlar, çok sayıda kişinin iniş esnasında yaralanmalarına da neden oldu.

Kaza nedeniyle yaralandıklarını belirten 10 yolcu iki pilottan şikâyetçi oldu. Birinci pilot Ender Bayraktar (67) ile ikinci pilot İrfan Yavuz (51) hakkında ‘taksirle yaralama’ suçlaması ile dava açıldı. Trabzon 7. Asliye Ceza Mahkemesi’nde görülen dava dosyasına Halktv.com.tr ulaştı.

whatsapp-image-2023-12-07-at-18-56-33.jpeg
Yaşanan dehşet nedeniyle uçakta bulunan çok sayıda kişi korku dolu anlar yaşadı.

KAYITLAR DEHŞETİ ORTAYA KOYDU

Dava dosyasına giren kokpit konuşma kayıtları ise yaşanan dehşeti gözler önüne seriyor. Kayda göre, uçuşu Pilot İrfan Yavuz gerçekleştirdi. İniş esnasında Yavuz, motorların pisti pas geçmesini sağlayan tuşa yanlışlıkla bastı. Birinci pilot Bayraktar’ın acil uyarısı ile Yavuz hatasını düzeltti. Ancak bu durum, uçağın pistten çıkmasına engel olamadı.

90 METRE YERİNE 40 METRELİK MESAFE YAPILMIŞ

Normalde havalimanlarında pistin kenarında 90 metrelik mesafe olmasına karşın Trabzon Havalimanı’nda bu mesafenin 40 metre oluşu da kazanın bir diğer nedeni oldu. Son olarak, uçağın sağ motorunun arızalı oluşu da kazanın oluşmasının bir diğer nedeni oldu.

1732ac14-4483-4c1b-8b85-a926e2f3ce66.jpg
Pilotlar Ender Bayraktar (sağda) ve İrfan Yavuz.

‘İKAZ ALMADAN KONTROLÜ ELİNE ALDI’

Pilot İrfan Yavuz, mahkemede yaptığı savunmada daha önce 20 yıl kadar TSK’da pilotluk yaptığını söyledi. Olay anından hemen önce, otomatik pas geçme sistemini aktif hale getirdiğini fark ettiğini belirten Yavuz “Bunu fark ettiğim gibi, gerekli kuralları uygulayarak bu sistemi devre dışı bıraktım. Yanlış bastığım tuştan kaynaklı hatayı bertaraf ederek uçağı kontrollü bir şekilde karaya indirdim” dedi. Yavuz ifadesinin devamında, bu aşamadan sonra birinci pilot Bayraktar’ın, ikaz yapmadan kontrolü eline aldığını söyledi.

‘TUŞA 2’İNCİ KEZ YANLIŞLIKLA BASTI’

Pilot Ender Bayraktar ise verdiği ifadede “Yardımcı pilotun, kendisini uyarmama rağmen aynı tuşa 2’inci kez yanlışlıkla basması uçağın zaviyesinde çıkmasına neden oldu. Kazanın olmasına sebebiyet veren ben değilim. Son anda yaptığım müdahale ile yolcuların hayatta kalmasını sağladım” dedi.

İfadesinde, kazanın daha vahim sonuçlarının önüne geçtiğini kaydeden Bayraktar, pist kenarındaki mesafenin 90 metre olması halinde ise, denize doğru sürüklenme durumunun ise gerçekleşmeyeceğine işaret etti. Bayraktar, anılan sorun ile ilgili Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin kusuru olduğunu kaydetti.

Dava dosyasına giren 4 kişilik bilirkişi raporunda ise, 2 pilotun da kusurlu olduğuna işaret edildi.