Otobüsçülerden ürküten tespit: Son kazalar neden oldu?

Otobüsçülerden ürküten tespit: Son kazalar neden oldu?
Son 1 haftadır arda arda gerçekleşen trafik kazalarının ardından Otobüsçüler Federasyonu Başkanı kazaların nedenlerini ve daha fazla önlem alınması gerektiğini belirtti.

Son günlerde meydana gelen trafik kazaları otobüslerin güvenliğini yeniden gündeme getirdi. Alınan önlemlerle son 10 yılda ölümlü trafik kazalarının yüzde 50 düşürüldüğünü belirten Otobüsçüler Federasyonu Başkanı hala atılması gereken adımların olduğunu söyledi.

Manisa’da meydana gelen kazada 6 kişi, Balıkesir’de yaşanan kazada ise 15 kişi hayatını kaybetti. Trafik kazalarının eski model otobüslerle, yorgun, uykusuz şoförler nedeniyle çıktığı iddia edildi.

Hürriyet gazetesinden Aysel Alp'in haberinde görüşlerine yer verilen Otobüsçüler Federasyonu Başkanı, TOBB Karayolu Yolcu Taşımacılığı Sektör Meclisi Başkanı Mustafa Yıldırım, 10 yılda ölümlü trafik kazalarının yüzde 50 düşürüldüğünü ancak hala atılması gereken bir dizi adım bulunduğunu belirtti. 

'Tüm kemerler takılmadan otobüs hareket etmesin'

Otobüslerde emniyet kemeri zorunlu olmasına rağmen tam olarak uygulanmadığını söyleyen Mustafa Yıldırım, "Ulaştırma ile İçişleri Bakanlığı koordinasyonuyla elektronik denetleme sistemine geçilmeli ki otobüsteki tüm kemerler takılmadan otobüs hareket etmesin. Şoförlük mesleğine gemi kaptanlarında, pilotlarda olduğu gibi kaptanlık statüsü getirilmeli, ilkyardım, güvenli sürüş, psikoteknik gibi başlıkları içeren nitelikli eğitim zorunlu tutulmalı" dedi. 

'9 saatten fazla olmaz'

"Şoförlerin günde 9 saatten fazla çalışmaları ve otobüs bagajında uyumaları engellenmeli" diyen Yıldırım, "Otogar, mola yerleri, varış noktalarında banyo yapıp, uyuyabilecekleri dinlenme odaları zorunlu kılınmalı. Haftada bir gün evlerinde geçirecekleri şekilde izin yapmaları sağlanmalı. 6.500-7 bin lirayı bulmalı maaşları. Mola yerlerinde ağır yemek yemeleri de engellenip, sağlık sorunları olduğunda uyku getirici ilaç kullanmaları gerektiğinde direksiyon başına geçmelerine izin verilmemeli" diye konuştu. 

Pandeminin de etkisiyle sektörün zor günler geçirdiğini belirten Yıldırım, "Şoförlere de düşük maaş veriliyor. Kayıt dışı rekabetle de baş edilemiyor. Tüketici için biletlere tavan ücret gelirken; firmaların yaşaması için de kilometre maliyetinin altında bilet satışı yasaklanıp, taban ücret getirilmeli" dedi.

'Direksiyon titreten sistemlerin otobüslerde zorunlu olsun' 

Yıldırım, şerit takip sistemi, yakın takip sistemi, sürücünün dikkatsiz yorgunluğunu algılayan direksiyon titreten sistemlerin otobüslerde zorunlu olması gerektiğini söyledi. Yıldırım, şu ifadeleri kullandı:

"Sektör, sürücü sivil havuzu oluşturup, şoförlerin kaza geçmişi, ceza geçmişi, alkol, uyuşturucu kullanımı, kırmızı ışık, hız ihlallerini içeren geçmişleri burada yer almalı ki işe alımlarda firmalar buna göre karar verebilsin. Firmalar iç denetim yapıp, her seyahat sonrası dijital takograf sistemini inceleyip, sürücünün hız, kırmızı ışık ihlali gibi hatalar görülsün; yaptırımlar uygulansın ki hatalar tekrarlanmasın.

Afrika, Kafkas, Balkan ülkelerine 5 yaşından büyük ikinci el otobüslerin ihracatı teşvik edilmeli; bu şekilde otobüsünü yenileyen firmalara KDV ve ÖTV indirimi getirilmeli" diyen Yıldırım, "Böylece 2 sene içinde 65 bin otobüsümüzden 13 binini ortalama 50 bin eurodan ihraç ederek 6.5 milyar euro da ihracat geliri elde edebiliriz. Bunun için bize ikinci el otobüs fuarı yeri tahsis edilmesini istiyoruz. Tüm bu taleplerimizi Ticaret Bakanımız Mehmet Muş’a ilettik"

Temmuz ayında trafik kazalarında 297 kişi öldü

Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Başkanlığı verilerine göre, temmuz ayında yurt genelinde 246’sı ölümlü, 20 bin 897’si yaralanmalı, 22 bin 23’ü hasarlı olmak üzere toplam 43 bin 166 kaza meydana geldi. Kazalarda 297 kişi hayatını kaybederken, 34 bin 229 kişi de yaralandı. Yılbaşından bu yana meydana gelen trafik kazalarında hayatlarını kaybedenlerin sayısı ise 1242’ye yükseldi.

1 ayda 43 bin 166 kaza

Trafik Başkanlığı verilerine göre, temmuz ayında yurt genelinde 246’sı ölümlü, 20 bin 897’si yaralamalı, 22 bin 23’ü hasarlı olmak üzere toplam 43 bin 166 kaza meydana geldi. Bu kazalarda 34 bin 228 kişi yaralanırken, 297 kişi de kaza yerinde hayatını kaybetti. Kazalardan 17 bin 454’üne otomobil, 5 bin 982’sine motosiklet, 4 bin 938’ine ise kamyonetler karıştı. Ayrıca kazalardan 6 bin 802’si yandan çarpma olarak meydana gelirken, bunu yoldan çıkma ile devrilme kazaları takip etti.

Türkiye’de son 7 ayda trafik kazalarında hayatını kaybedenlerin sayısı ise 1242’ye yükseldi.

İlk sırada İstanbul var

Temmuz ayında kazaların en çok meydana geldiği il ise İstanbul oldu. İstanbul'u Ankara, İzmir, Antalya ve Bursa takip etti. Tunceli, Bayburt ve Ardahan ise en az kazanın olduğu iller olarak sıralandı. Temmuz ayında, 20 bin 686’sı 'alkollü araç kullanmaktan toplam 1 milyon 522 bin 363 trafik cezası uygulanırken, 112 bin 493 araç ise trafikten menedildi.

Sürücü hataları ve kaza nedenleri

Trafik kazalarında en sık görülen sürücü hataları ise şöyle sıralandı:

"Araç hızını yol, hava ve trafiğin gerektirdiği şartlara uydurmamak, kavşak, geçit ve kaplamanın dar olduğu yerlerde geçiş önceliğine uymamak, şerit izleme ve değiştirme kuralına uymamak, arkadan çarpma, dönüş kurallarına uymamak, kırmızı ışık veya görevlinin dur işaretinde durmamak, taşıt giremez trafik işareti bulunan yerlere girmek, yaya ve okul geçitlerinde yavaşlamamak, yayalara geçiş hakkı vermemek, alkollü olarak araç kullanmak, aşırı hızla araç kullanmak, geçme yasağı olan yerlerden geçmek ve hatalı şekilde veya yasak olan yerlere park etmek"

DHA

 

Etiketler :