LGS sonrası eğitimin halleri: Başarısızlığa doğru bir yığılma var

Liselere Geçiş Sınavı'nın (LGS) sonuçları bugün açıklandı. Sonuçların ardından yayınlanan tercih kılavuzlarıyla birlikte birçok öğrencinin aklında sorular oluşurken eğitim koordinatörü Hatice Yılmaz halktv.com.tr'ye konuyla ilgili açıklamalarda bulundu.

Yayınlanma:
Güncelleme: 01 Temmuz 2021 13:52
LGS sonrası eğitimin halleri: Başarısızlığa doğru bir yığılma var

MERVE NAYİŞ

LGS sonuçlarının ve tercih listelerinin açıklanmasının ardından, LGS'de son durumu, kontenjanları, başarı oranlarını eğitim koordinatörü Hatice Yılmaz halktv.com.tr'ye anlattı. Hatice Yılmaz geçen yılki LGS ile bu seneki LGS'nin kıyaslamasını rakamlarıyla birlikte şu şekilde yaptı;

"Geçtiğimiz yıl 8.sınıfı bitiren öğrenci sayısı 1 milyon 671 bin 337 idi. Bu öğrencilerden 1 milyon 472 bin 088'i sınava girmişti. 

Bu yıl ise 8. sınıfı bitiren öğrenci sayısı 1 milyon 243 bin 830 iken bu öğrencilerden 1 milyon 038 bin 492'si sınava girdi yani geçen yıla göre 434 bin öğrenci sınava girmedi. Geçen yıl tam yapan öğrenci sayısı 181 idi. Bu sene 97'ye düştü.

Bu sene matematik çok zor dendi ama test ortalamalarını incelediğimizde; 

Türkçede test ortalaması tam 10'du bu sene 9.41'e düşmüş. 
İnkılap tarihi geçen sene 5.5 idi ortalama bu sene 5.23'e yükselmiş
Din kültürü geçen sene 6.39'du bu sene 6.35'e düşmüş
Yabancı dil 3.53'dü bu sene 4.93'e yükselmiş
Matematik 4.89'du bu sene 4.20'ye düşmüş
Fen Bilgisi 10.21'di bu sene 8.04'e düşmüş...

90 soruda toplam net 40.07'den 38.16'ya düşmüş yani bütün değerlerde bir düşme gözlüyoruz. Fark olarak geçen yıl ki yüzdelik birimine düşen öğrenci sayısı 14 bin 720 iken bu sene 10 bin 384 oldu yani daha az sınava giren öğrenci olduğu için yüzdelik dilimlere düşen öğrenci sayısında da bir düşme gözlemledik"

'Bu sene kontenjan düştü'

"Bunların dışında öğrenciler için tercih kılavuzları da yeni yayınlandı. Orada okulların tercihleri için okulların yüzdelik dilimleri yayınlanıyor. MEB internet sitesine girdiğinizde bir öğrenci ismiyle birlikte okulun kontenjanını görebilirsiniz. Bu sene biliyorsunuz daha az öğrenci sınava girdiği için kontenjan da düştü.

Bunun dışında geçen seneki LGS'yi karşılaştırdığımızda puan aralığına düşen öğrenci sayısı: 400-500 puan aralığındaki öğrenci yüzdesi bu sene 5.61 ama geçen sene bu oran 7.85'miş. Başarısızlığa doğru bir yığılma var"

Eğitim koordinatörü Hatice Yılmaz' bu genel düşüşün sebebini sorduğumuzda ise şöyle devam etti;

"Tabi ki tek bir sebep yok bu düşüşte ama öğrenciler geçen yıl en azından tek yarı yıldan sınava girmişlerdi. İkinci dönem uzaktan eğitim yapıldığı için sınava dahil edilmemişti. Ama bu sene 8. sınıflar sene başından beri işlenen bütün konulardan sorumlu oldular ve geçen sene yarım dönem okula gelmeme, bu dönem kesintilerle gelme tabi ki çocukların başarılarını olumsuz yönde etkiledi"

'Sorular oldukça zorlayıcıydı'

"Ama uzaktan eğitime kesinlikle erişemeyen, 8. sınıfı bitiren kaç çocuk vardı, bu konuda net bir bilgiye sahip değiliz mutlaka ki onların da etkisi var mutlaka ki eğitime erişememe sorun. Bunun dışında öğretmene erişememe sosyal olamama... Her çocuk ekran karşısında öğrenemiyor doğal olarak, öğretmene soru soramama gibi etkenlerle de başarının düştüğünü düşünüyoruz. Tüm bunlara ek olarak da sorular oldukça zorlayıcıydı hepsi beraber böyle bir sonuç çıkmasına neden oldu"

Geçtiğimiz günlerde gündemde olan üniversitelere giriş sınavlarının kaldırılması ile ilgili düşüncelerini aldığımız Hatice Yılmaz şunları söyledi;

"Türkiye'de bu sistemi uygulamamıza engel yok. Pek çok ülkede başarı süreli bir sınavla ölçülmüyor. Öğrencinin rahat rahat kendisini ifade edebileceği bir sınavla ölçülüyor. Sınavlar kolay mı bizimkinden çok daha zor ama senede 6 kere girebiliyorlar ve 2 yıl geçerlilikleri var o sınavların. Dolayısıyla bizde de gerek. Liseye giriş sınavları benzer bir şekle dönüştürülebilir, farklı bir kriter getirilebilir ama üniversite sınavının artık değişmesi gerektiğini ben de söylüyorum.

Farklı bir formata dönüştürülmeli. Böyle olmaz. Bu sistemle üniversiteye öğrenci yerleştirilmemeli. Mesela yurt dışında, öğrenci tıp okuyacaksa en çok biyolojiden soru geliyor... Niyetine göre sınavına giriyorsun. Bu sisteme Türkiye'de de geçmek zorundayız. Şu anda öyle bir şey ki çocuk sınava eşit ağırlıkçı olarak giriyor sözelci olarak çıkıyor"

Eğitim koordinatörü Hatice Yılmaz tercih yapacak öğrencilere de tavsiyelerde bulundu. Yılmaz şöyle devam etti;

"Puanlarına bakarak yüzdelik dilimlerine bakarak okul seçmeye özen göstersinler. Aynı puan grubundaki okullardan evine yakın olanını seçsinler. Tercih edecekleri okulları mutlaka önceden gidip görüp bilgi alsınlar. Bunların dışında tercih işlemlerini mutlaka okulları aracılığıyla yapsınlar, okuldan mutlaka çıktı, belge alsınlar.

Tercih yaparken önce yerel tercih listesinden yapmak zorundalar sonra merkezi sınavdan tercih yapmak zorundalar. Seçecekleri okulları gezip görüp iyi incelesinler. Yani ismine, puanına, yüzdelik dilimine bakarak okul seçimi yapmasınlar. Özellikle İstanbul'da yaşayan bir çocuk ulaşımı birinci olarak değerlendirsin"