İBB'den İstanbul için deprem önlemi
İstanbul Büyükşehir Büyükşehir Belediyesi tarafından hayata geçirilen İstanbul Deprem Çalıştayı’nın ilk gününde “Dayanıklı Kentleşme” oturumu yapıldı. İBB Genel Sekreter Yardımcısı Dr. İbrahim Orhan Demir moderatörlüğünde gerçekleşen oturumda, İstanbul’un afetlere karşı dirençlerinin arttırılması konusu değerlendirildi.
İBB iştiraklerinden İGDAŞ ve Metro İstanbul’dan da katılımcıların olduğu oturumda, kurumların afet hazırlıkları görüşüldü.
Afet esnasında doğalgaz güvenliği konusunda sunum gerçekleştiren İGDAŞ İç Tesisat Müdürü Nusret Alkan, İstanbul gibi deprem olasılığı yüksek bir kentte gaz dağıtım işini yaparken bu riskleri minimize etmek için çeşitli faaliyetler sürdürdüklerini ifade etti.
Deprem olmadan hemen önce müdahale
İGDAŞ’ın deprem erken uyarı sistemine sahip olduğunu belirten Alkan, Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesinden alınan verilerle deprem olmadan 5 ila 10 saniye öncesinde erken uyarı sisteminin devreye gireceğini, bu sayede İstanbul genelindeki 450 bin 251 vananın anında kapatılabileceğini ifade etti.
Depremden hemen sonra, deprem hasar haritalarının oluşturulacağı bilgisini paylaşan Alkan şöyle devam etti:
“Acil ekiplerimiz, bu hasar haritalarından istifade ederek hasar noktalarına müdahale edebilecek. 26 Eylül’de meydana gelen 5,8 şiddetindeki depremde, sistemi gerçek anlamda test etmiş olduk. Sistem, birebir planladığımız gibi başarılı bir şekilde çalıştı. Biz Afet Acil Yönetim Projesi bünyesinde her türlü büyüklükteki deprem senaryosunu gerçekleştirebiliyoruz. Toplamda bin 280 personelimiz, 189 adet tam donanımlı acil müdahale aracımız ile deprem sonrası faaliyetleri gerçekleştirebileceğiz.”
Metroda öncelik yolcu tahliyesi
Günde 2,5 milyon kişinin ulaşımını sağlayan İBB iştiraki Metro İstanbul, beklenen İstanbul depremiyle ilgili afet planı oluşturdu.
Metro İstanbul Emniyet Yönetim Sistem Müdürü Ali Çakmak, deprem esnasında metrolarda bulunan yolcuların en kısa sürede tahliye edilmesinin ilk amaçları olduğunu ifade ederek şu bilgileri paylaştı:
“Yolcu tahliyesi için öncelikle tüm hatta yetebilecek jeneratörler devreye girecek. Tünellerde 750 metre aralıklarla yolcuların tahliye edilebileceği acil çıkış kapıları mevcut. Ayrıca tünel içlerinde afet durumlarında yolcuların istasyonlarla irtibat kurmalarını sağlayacak acil telefonlar da var. Herhangi bir yangın söz konusuysa otomatik yangın sistemleri devreye girecek. Tüm istasyonlarda da acil tahliye senaryoları mevcut.”
Çakmak, AFAD, AKOM ve Karayolları Müdürlüğü ile ortak çalışma yürüttüklerini ifade ederek şöyle dedi:
“Yolcular tahliye edildikten sonra raylı sistem hatları önemli bir rol üstlenecek. Raylı sistemler, ihtiyaç duyulması halinde nakliye araçları olarak kullanılabilecek. Depremle ilgili bir çok kurum ve kuruluşla irtibattayız.”