Emekli Kaptan Pilot Bahadır Altan: Helikopterin vurulmuş olması olasılıktır

Emekli Kaptan Pilot Bahadır Altan: Helikopterin vurulmuş olması olasılıktır
Emekli Kaptan Pilot Bahadır Altan, Bitlis'te kaza kırıma uğraması sonucu düşen helikoptere ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Altan, 11 şehidin verildiği kazada vurulma ihtimaline dikkat çekti.

Emekli Kaptan Pilot Bahadır Altan Halk TV'de yayınlanan Can Coşkun'un sunduğu Haber Masası programının konuğu oldu. Altan, kazayı "Genel prensipler açısında bakarsak kaza için bir sürü olasılık var. Temel bir hatamız var. Sansasyonel ve tek bir suç arama gibi bir hatamız bulunuyor. Gerek helikopterlerde gerek sivil jetlerde birçok olumsuzluğun o noktada birleşmesi sonucu kaza meydana gelir. Konuyla hiç de ilgisi olmayanlar da yorum yapıyorlar. Ya gerçeği örtmek için şeffaflığı göz ardı ediyor ya da başka siyasi konuları örtmek için kullanıyoruz kazaları" sözleriyle değerlendirdi.

Kazaların sebeplerine ilişkin konuşan Altan, "Kazaların gerçek nedenini toplum hiçbir zaman öğrenemiyor. Kaza olmadan kazaları nasıl engelleriz kısmını düşünmeliyiz. Bulut içinde gece uçma olasılıkları çok kısıtlıdır. Görüşün yağış ve sis nedeniyle kısıtlanmasıyla kaza olabilir. Görüş kısıtlanınca pilotun vertigo denen hissi kazalara yol açabilir" dedi.

"Vurulması hala olasılıktır"

Bahadır Altan, helikopterin vurulma ihtimaline dikkat çekerek şöyle devam etti:

Vurulması da hâlâ olasılıktır bence. Ben şundan kuşkulanırım. Yetkililerden birisi daha enkaza ulaşmadan “yerden vurulmamıştır bu kuşku yoktur” diyorsa bunu düşünmek gerekli. Cougar helikopterlerden birisi vurularak düştü bunu çok sonra öğrendik. Şeffaf olmak lazım. Genel değerlendirmek gerekli. Askerlikle havacılığın kesiştiği noktalarda kazalar oldu. Sivil havacılıkta da para ile havacılığın kesiştiği yerde kazalar oluyor.

"İnisiyatif olursa kazalar önlenir"

Eşref Bitlis’in düştüğü uçakla da uçtum ben. O günün hava koşulları. Şeffaf olunmadığı zaman komplo teorileri ortaya çıkıyor. Pilot nöbetçiydi. Yorgun ve dinlenmeye gitmesi gerekirken uçuşa gidiyor. Bizim başka bir sabotaja ihtiyacımız olmuyor biz kendi kendimizi sabote ediyoruz. Yüzbaşı o uçağın komutanıdır. Yüzbaşının “uçuşa uygun hava olmadığını” rahatlıkla söyleyebileceği bir inisiyatif olursa kazalar önlenir. Askerlik bu gibi ifadelerin belirtilmesini engelleyebilir.

Sadece ‘hava bulutluydu’, ‘kar yağıyordu’, ‘pilot alçak irtifadan uçuyordu’, dersek buna neden olan süreçler yine aynı kazaları meydana getirir.

Muhsin Yazıcıoğlu hatırlatması

Muhsin Yazıcıoğlu’nun kazasında da aynı durum vardı. O tür bir helikopterin o rotada o havada uçmaması gerekirdi. Daha sonra komplo teorileri türetildi. Neden bu kadar yoğun Türk Silahlı Kuvvetleri. Yoğunluk yorgunluğu getirir. Pilot eksiklerimizin olduğu biliniyor. 15 Temmuz’dan sonra pilot eksikleri arttı. Helikopterin emniyetinden sorumlu olan pilot olmalı. Buralarında araştırılması gerekli. Her biri olasılıktır. Bunları sorgulamazsak aynı direğe çarpar çarpar dururuz.

“Helikopterin ağırlığı 21 kişiyi taşıyabilir” denilse de maksimum kişi sayısı budur. Beraberinde teçhizat da bulunacaktır. Helikopterin iniş kalkış yapacağı arazi rakımı yükseldikçe – havanın yoğunluğu düştüğü için – helikopterin taşıyacağı yükte düşer.

Ağırlık bu tür şeyleri etkiler. Helikopterin en önemli özelliği de planlı iniş yapılmıyorsa ana motorun yapacağı anafor yerdeki karları havaya kaldırarak görüşü engeller. Bunları dikkate alarak inceleyecektir heyet. Kamuoyun bu kaza raporunu takip etmeli. Hepimizin sorunu bu sadece Kara Kuvvetlerin ders çıkarması değildir.

Siyasi amaçlar için kullanılacağından korkuyorum

Dün bazı şeyler duydum. Tamamen siyasi amaçlar için kullanılacağından korkuyorum. “Birlik ve beraberlikle bu günleri aşacağımızın” mesajını veriyorlar. Bu kazanın birlik ve beraberlikle ne ilgisi var. Bu kazanın nedenine odaklanmıyoruz. Bu konuları birbirine karıştırıyoruz.

Kendi topraklarımız üzerinde güvenli değiliz. O kadar çok düşmanımız var ki. Askeri hareketliliğimizin çok olması yorgunluğu artıyor. Barışı düşünmemiz gerekli. Bu tür riskleri de artıran bence bu.