Lityumun fiyatı neden düştü ve endüstri için sırada ne var?

Lityumun fiyatı neden düştü ve endüstri için sırada ne var?
Çoğu zaman "yeni petrol" olarak adlandırılan, elektrikli araçlara yönelik pil yapımında kullanılan lityumun fiyatı düşmeye devam ediyor. Yahoo Finance, bunun nedenlerinden birinin elektrikli otomobillere olan talebin beklenenden daha zayıf olması olduğunu yazıyor.

Lityumun fiyatı, Tesla CEO'su Elon Musk'un metalin "çılgın seviyelere" ulaştığını belirttiği 2022'deki zirvesinden %80 daha fazla düştü.

Gümüş metali borsada işlem gören bir emtia değildir ve alıcılar ile satıcılar arasında genellikle gizli tutulan özel sözleşmeler yoluyla satın alınır. En büyük rafineri ve lityum tüketicisi olan Çin'de fiyatlar halka açık. Fastmarkets verilerine göre, 2022'de metrik ton başına 80.000 doların üzerindeki tüm zamanların en yüksek seviyesinden bu ay 14.000 doların altına düştü.

Analistler, son 2 yılda piyasanın "coşku"dan "umutsuzluğa" doğru ilerlediğini belirtiyor.

ABD hükümetinin hedefi, 2030 yılına kadar tüm yeni araç satışlarının yüzde 50'sinin elektrikli olmasını sağlamaktır. Elektrikli araçlara yönelik teşvikler ve nadir toprak metallerinin yerli üretimi, sektöre yatırım akışını tetikledi.

Geçtiğimiz yıl enerji devi ExxonMobil, 2027 yılında üretim hedefleyerek elektrikli araç endüstrisinin önemli bir lityum tedarikçisi olmayı planladığını açıklamıştı.

Şirket, 2030 yılına kadar otomobil üreticilerinin yıllık 1 milyondan fazla elektrikli araç üretim ihtiyacını karşılamaya yetecek kadar lityum üretmeyi hedefliyor.

Arzın, geçen yıl önemli ölçüde yavaşlayan pil talebinden daha hızlı arttığı ortaya çıktı

Arz fazlası nedeniyle lityum üreticileri iş gücünü azaltıyor ve yatırım projelerini küçültüyor. Piedmont Lithium yakın zamanda iş gücünün %27'sini işten çıkaracağını duyurdu. Albemarle ayrıca büyük projelerde işleri azaltacak ve maliyetleri düşürecek.

Uzun vadede analistler ve sektör temsilcileri, özellikle ABD Merkez Bankası'nın bu yılın sonlarında faiz oranlarını düşürmesi durumunda elektrikli araçlara olan talebin artmasını bekliyor.

Danışmanlık firması Rho Motion'ın verilerine göre elektrikli araçların küresel satışları Ocak ayında aylık %26 düşerken 2023'te yıllık %69 arttı.

Goldman Sachs'ın araştırmasına göre 2035 yılına kadar dünya çapındaki yeni otomobil satışlarının yaklaşık yarısının elektrikli araçlardan oluşması bekleniyor. Bu, beklenenden biraz daha yavaş da olsa, lityuma olan talebin henüz artmadığı anlamına geliyor.