Dolar 9 liraya yaklaştı; IKEA'ya gün doğdu

Dolar 9 liraya yaklaştı; IKEA'ya gün doğdu
IKEA, koronavirüs salgını döneminde küresel olarak yaşanan üretim ve sevkiyat sıkıntılarının yanı sıra artan nakliye maliyetlerinin ardından, IKEA yeni bir hamle yaptı. Dolar 9 TL'ye yaklaşırken İsveç merkezli mobilya devi IKEA, Türkiye'de yeni yatırımlar harekete geçti.

IKEA, halihazırda tekstil, cam, seramik ve metal başta olmak üzere birçok kategorideki ürünleri Türkiye'de ürettirip dünyanın çeşitli ülkelerindeki IKEA mağazalarında satılmak üzere ihraç ediyor.

Hürriyet'te yer alan habere göre, Türkiye'de 20-25 civarı üretici ile çalışan IKEA, mevcut üretimine ek olarak koltuk, kanepe, kitaplık, gardırop ve mutfak dolapları kategorilerini de büyük montanlı olarak Türkiye'de ürettirerek Türkiye üzerinden ihraç etmeyi planlıyor.

'Türkiye'den alım yapılabilmek için girişimlerimiz sürüyor'

IKEA Türkiye Genel Müdür Vekili ve CFO'su Kerim Nişel Reuters'a yaptığı açıklamada, "Son dönemde pandemi ile birlikte gelen lojistik krizi ile Türkiye'de üretim yaptırma konusunda çok ciddi bir hareketlenme var. IKEA'nın özellikle mobilya kategorisinde kitaplıklar, gardırop, mutfak dolapları vb. ürünlerin de Türkiye'de üretilmesine ilişkin birtakım girişimleri mevcut. Bunların büyük montanlı olarak Türkiye'de üretilmesi için çalışmalar devam ediyor. IKEA olarak üzerinde çalıştığımız bir diğer kategori de koltuk-kanepe grupları. Bunlarla ilgili de Türkiye'den alım yapılabilmek için girişimlerimiz sürüyor."

İhracat ithalatın 3 misli

Nişel, IKEA'nın Türkiye'den dünyaya yaptığı ihracat tutarı ile ilgili bilgi vermedi. Ancak IKEA'nın Türkiye'den ihraç ettiği ürün miktarının Türkiye'ye ithal ettiği ürün miktarının yaklaşık 3 misli olduğunu belirtti.

Navlun maliyet önem kazandı

Navlun maliyetlerinin şu anda büyük önem kazandığını vurgulayan Nişel, Uzak Doğu'dan bir konteynerin pandemi öncesinde 2,000 dolara geliyorken şu anda bu fiyatın 12,000 dolara çıktığına işaret etti.

Eskiden firmaların bir ürünü nerede en ucuza üretebiliyorsa orada üretildiğine dikkat çeken Nişel, "Dünya değişiyor, navlun fiyatları artıyor, hava kirliliği artıyor. Bu malları tek bir yerde üretip bütün dünyanın dört bir yanına göndermenin doğru bir strateji olmadığı anlaşıldı. Artık firmalar bunu görüyor... Büyük hacimli ürünlerin satıldığı yere yakın bir yerde üretilmesi en makul olanı, o yüzden biz de Türkiye'deki üretimin daha da arttırılmasını istiyoruz" diye konuştu.