Çinliler dünyayı fethediyor: Otomobil ihracatı rekor kırıyor

Çinliler dünyayı fethediyor: Otomobil ihracatı rekor kırıyor
Çin'in ihracat başarısında en büyük paya, elektrikli otomobiller ve plug-in hibritlerin de aralarında bulunduğu yeni enerji araçları adı verilen araçlar sahip.

Çin'in otomotiv endüstrisi güçlü bir ihracat patlaması yaşıyor ancak ithalat söz konusu olduğunda işler tamamen farklı. 2025'in ilk beş ayında Çin , geçen yıla kıyasla %16'lık bir büyümeyi temsil eden 2,83 milyona kadar araç ihraç etti. Sadece mayıs ayında, geçen yıla kıyasla %20 daha fazla olan 682.000 araba ihraç edildi.

30577631.jpg

Ancak aynı zamanda ülke rekor düşük ithalatlar görüyor - Mayıs ayında %25 ve yıl başından bu yana %33 düşüş. Bu dengesizlik, Çin'in otomotiv sektörünün tek yönlü bir cadde haline geldiğini açıkça gösteriyor : Dünyaya bir ihracat rotası, içeriye kapalı bir kapı.

Elektrikli otomobiller ve plug-in hibritleri içeren sözde NEV'ler (yeni enerji araçları), Çin'in ihracat başarısında en büyük paya sahiptir. Mayıs ayında, bunlardan 296.000'i ihraç edildi ve bu etkileyici bir yüzde 43 büyüme anlamına geliyor. Çin elektrikli otomobilleri için kilit pazarlar arasında Brezilya, Belçika, Filipinler, Birleşik Krallık, Meksika ve Avustralya yer alıyor. Bunların hepsinde, BYD liderliğindeki Çinli üreticiler çift haneli büyüme kaydetti.

30577629.jpg

Buna karşılık, Çin'e yapılan otomobil ithalatı düşüyor. Mayıs ayında yalnızca yaklaşık 47.000 araç ithal edildi ve yıl başından bu yana toplam 180.000 araç ithal edildi. Bu, ihracatın ithalatı 16 kata kadar aştığı anlamına geliyor! En büyük kaybedenler Amerikan üreticileri, çünkü ABD'den yapılan ithalat Mayıs ayında %68, ilk beş ayda ise %48 düştü. Çin ile ABD arasındaki tarife artışlarının geçici olarak 90 gün askıya alınmasına rağmen, Çin'deki mevcut vergiler hala önemli - 2,5 litreden büyük motorlu araçlar için %25 ve diğerleri için %15.

Ancak engeller karşılıklı. Amerika Birleşik Devletleri ticaret söylemini daha da sıkılaştırdı ve yakın zamanda ulusal güvenliği gerekçe göstererek Çin araçlarının ithalatını fiilen yasaklayan düzenlemeleri kesinleştirdi. Yeni düzenleme, listenin başında Çin olmak üzere "endişe duyulan ülkelerden" gelen bağlantılı araçlardaki yazılımları hedef alıyor.

Çin, Japonya, Almanya ve Slovakya'dan en çok araba ithal ediyor ancak bu hacimler büyüyen ihracatla kıyaslanamaz. Yabancı markalar giderek daha sıkı koşullar altında Çin pazarında hayatta kalmak için mücadele ederken, Çin markaları giderek daha fazla elektrikli model, rekabetçi fiyatlar ve giderek daha gelişmiş teknoloji ile küresel sahnede genişlemeye devam ediyor.

Kaynak:Halk TV Haber Merkezi