Çin'de dizel talebi %90 düşüyor
ABD Enerji Bilgi İdaresi'ne göre Çin, dünyanın en büyük petrol ithalatçısıdır . Petrol tüketimi son on yılda istikrarlı bir şekilde artmıştır (Covid-19 salgınının ardından hafif bir düşüş yaşanmadığı sürece) ve her gün yaklaşık 11,3 milyon varil ham petrol ithal etmektedir. Bu petrolün önemli bir miktarı, Çin endüstriyel makinelerinin temel unsuru olan dizel yakıta rafine edilmektedir. Ancak daha fazla şirket operasyonlarını daha temiz pille çalışan ekipmanlarla donatmak için hükümet sübvansiyonlarından yararlandıkça bu ihtiyaç yavaş yavaş ortadan kalkmaktadır.

Çinli pil devi CATL, EV'lerin 2028 gibi erken bir tarihte yanmalı motorlu ağır hizmet tipi kamyonlardan daha fazla satmaya başlayacağını öngörüyor (ülkede daha fazla endüstriyel pil değiştirme istasyonu inşa etmeyi haklı çıkarmak için kullandığı bir ölçüt). Ayrıca, kamyonlar devasa 729 kilovatsaatlik pillerle övündüğünden, kimse onları suçlayamaz.
Çin'in dizelden uzaklaşma hamlesi şimdiden sonuçlarını gösteriyor. Yıldan yıla dizel talebi Nisan ayı itibarıyla %8,4 düştü. BloombergNEF , eğilimler devam ederse tüketimin on yılın sonuna kadar ek %26 düşeceğine inanıyor.

BloombergNEF'e göre elektrikli kamyonlar, geçen yılın aynı ayındaki %13'lük orana kıyasla Nisan ayında hafif ticari araç satışlarının %22'sini oluşturdu. Daha büyük platformlar için artış daha da belirgin ve satışlar toplamın %15'ine üç katına çıktı. Dizel talebi iki cepheden tehdit altında, çünkü sıvılaştırılmış doğal gaz son yıllarda kamyon yakıtı olarak ilerleme kaydediyordu.
Dünyanın en büyük petrol ithalatçısı olarak, Çin'in ulaştırma sektöründeki büyük değişimler küresel enerji piyasalarında dalgalar yaratıyor. Dizel için tehdit çok belirgin. GL Consulting analisti Amy Sun'a göre, Çin'deki yakıt tüketiminin %70'inden fazlası karayolu taşımacılığında veya madenlerde ve inşaat sahalarında çalışan araçlarda kullanılıyor.
Bu sadece bir şans eseri veya piyasa trendi değil. Bu, Çin hükümetinin şirketlerin (ve tüketicilerin) yeni araç satın alırken hangi yöne yöneleceğini etkilemek için stratejik olarak çalışmasıdır. Vergi indirimleri, takas programları ve sübvansiyonlar, insanların egzoz emisyonu yayan araçlardan elektronla çalışan araçlara geçmelerine yardımcı olmak için zorlanıyor.
Amaç basit: yabancı petrol bağımlılığını azaltmak ve kendi EV sektörünü büyütmeye devam etmek. V, bunu yaparken neden biraz jeopolitik kaslarını esnetmesin ki?