27 km'lik rüya: Avrupa'yı Afrika'ya bağlayacak devasa tünel bitiyor mu?

27 km'lik rüya: Avrupa'yı Afrika'ya bağlayacak devasa tünel bitiyor mu?
Devasa deniz altı tüneli iki kıtayı birbirine bağlayarak yolcu taşımacılığında yeni bir sayfa açacak. Fas ile İspanya arasında demir yolu bağlantısı sağlayacak Cebelitarık Boğazı'nda deniz altı tüneli inşa edilmesi projesi gündemde yer almaya devam ediyor .

Bu, 1979'da eski Fas Kralı II. Hasan ve İspanya Kralı I. Juan Carlos'un bu bağlantının olasılığını incelemek için ortak bir niyet beyanı imzalamasıyla ortaya çıkan bir projedir, bir yıl sonra ise projeyi uygulama rayında yürütmek üzere iki kamu şirketi kuruldu: İspanya'da SECEGSA ve Fas'ta SNED. Milyonlarca avroluk yatırıma rağmen proje hiçbir zaman inşaat statüsüne girmeyi başaramadı.

Ancak bu iddialı proje , iki ülkenin uzun zamandır beklenen demiryolu tünelinin inşası için üç yıllık bir çalışma planı üzerinde anlaştığı İspanya-Fas Komisyonu'nun 43. toplantısı çerçevesinde 2023 yılında tekrar kamuoyunun karşısına çıktı .

maroko-ispania-tounel-1-0-0-1.jpg

Projenin hayata geçirilmesinde en önemli dönüm noktalarından biri, hükümetin geçen mayıs ayında , onlarca yıllık bu jeostratejik vizyonun gerçeğe dönüşüp dönüşemeyeceğini araştırmayı amaçlayan kapsamlı bir fizibilite çalışması hazırlaması için devlet şirketi Ineco'yu görevlendirmesiyle gerçekleşti .

Çalışma, projenin jeoteknik, ekonomik ve operasyonel değerlendirmesini kapsamaktadır. Bu, deniz tabanını kazmanın fizibilitesini analiz etmek, yolcu ve yük trafiğine olan talebi tahmin etmek ve milyarlarca avroya ulaşabilecek bir yatırım için farklı ekonomik performans senaryolarını incelemek anlamına gelir.

Ayrı bir çalışma da Almanya'nın önde gelen tünel inşaat şirketi Herrenknecht tarafından yürütülüyor . İspanya hükümeti ise Boğaz'ın tabanını inceleyen 4 sismograf kiraladı .

Tünelin İspanya'nın Cadiz kentindeki Punta Paloma'dan başlayıp Fas'ın Tanca kentindeki Punta Malabata'da sona ermesi ve uzunluğunun 27 kilometreden fazla olması öngörülüyor .

tunnel-maroco-ispania-1-0-0-1.jpg

Fas'taki haberlere göre, ülke için tünel sadece bir altyapıdan daha fazlası. İspanya ve Portekiz ile birlikte 2030 Dünya Kupası'nın organizatörlerinden biri olan kıtadaki tek ülke olması göz önüne alındığında, bir güç gösterisi ve Fas'ın Afrika'daki hakimiyetinin bir sembolü olarak kabul ediliyor.

Dünya Kupası projeye değer katıyor ancak uzmanlar gerekli çalışmaların uygulanmasındaki yüksek zorluk derecesi ve gecikmeler nedeniyle demiryolu tünelinin o zamana kadar hazır olmasının pek olası olmadığı konusunda hemfikir. En olası senaryo, on yıl sonra, 2040 yılında tamamlanması.

Ayrıca proje önemli teknik zorluklarla karşı karşıyadır . Tünel, Azorlar-Cebelitarık fayına yakın, sismik açıdan hassas bir bölgeden geçerek deniz yüzeyinin 475 m altına kadar uzanacaktır.

Analistler, tünelin AB ile Afrika arasındaki daha geniş ticaret hedeflerinin bir parçası olduğuna , özellikle de Avrupa Yeşil Mutabakatı ve Kuzey ve Batı Afrika'daki tedarik zincirlerinin genişlemesi bağlamında buna inandıklarını belirtiyor.

Ayrıca, İspanya ve AB'nin önemli ticaret ortağı olan Fas, mal ve işgücü için Afrika'ya açılan kapı rolünü daha da güçlendirebilir.

Cebelitarık Tüneli'nin feribotların yerini almayacağı, ancak onları tamamlayarak kalıcı ve hava koşullarına dayanıklı bir alternatif sunacağı belirtiliyor

Kaynak:Halk TV Haber Merkezi