Kellik tarihe mi karışıyor? Japon bilim insanları buldu!

Japon bilim insanları farelerden alınan embriyonik deri hücrelerini kullandı ve petri kaplarında saç folikülleri oluşturarak saç dökülmesiyle mücadelede çığır açabilecek bir buluşa imza attı.

Bilim insanlarının laboratuvarda saç hücreleri üretmesinin ardından kellik tedavisine bir adım daha yaklaşıldı. Olgun foliküller, renk vermek için doğal bir pigment olan melanin eklenmeden önce epitel ve mezenkimal isimli iki tür kök hücrenin birleştirilmesiyle elde edildi.

Araştırmacılar bir petri kabında deri organoidleri (bir organın aynı görevleri yapabilen küçük, basit versiyonları) oluşturdu. Organoidler 23 günlük büyümenin ardından yaklaşık 3 mm uzunluğunda tamamen olgun foliküller üretti.

01-dsww-jpg.webp
Saç folikülleri farelerin derisine nakledildi. Saç telleri nakilden 30 gün sonra ortaya çıktı ve en az 10 ay boyunca 3-4 haftalık aralıklarla yeniden saç çıkması ve saç dökülmesi tekrarlandı. Fotoğraf: Amerikan Bilimsel Gelişme Birliği (AAAS)

İnsanlar üzerinde denemek istiyorlar

Araştırmacılar, Science Advances dergisinde yayınlanan son bulguların yeni tedavilerin geliştirilmesine yardımcı olmasını umuyor. Araştırmacılar bu tekniği insan hücreleri kullanarak geliştirmek istiyorlar.

Japonya'daki Yokohama Ulusal Üniversitesi'nden Dr. Tatsuto Kageyama, bu buluşun "yenilenen saç foliküllerinin daha iyi anlaşılması için değerli olabileceğini" söyledi.

Saç dökülmesi her beş erkekten ikisini etkiliyor ve ruh sağlığı ile özsaygılarına zarar verebiliyor. Erkek tipi kellik 20 ila 25 yaşları arasında başlayabiliyor. Ayrıca 65 yaş üstü kadınların yaklaşık yarısı da bu durumdan etkileniyor.