Endonezya bulunan kadın fosili kayıp insan soyuna ışık tutuyor

2015'te Endonezya'nın Sulawesi adasında 7 bin 200 yıl önce defnedilen genç bir kadının, Asya anakarasını terk eden ilk yerleşimcilerden bazılarını oluşturan insanoğlunun kayıp bir soyuna ait olduğunu açığa çıkardı.

Bilimsel dergi Nature'da yayımlanan çalışmaya göre 2015'te Endonezya'da gün yüzüne çıkarılan kalıntıların, yaklaşık 7 bin 200 yıl önce 17 veya 18 yaşında ölen ve 'Besse' isimli kadına ait olduğu belirtiliyor. Ayrıca kalıntılar, Toalean halkından birine ait bilinen tek iskeleti teşkil ediyor.

Gizemli avcı-toplayıcılar

Bununla birlikte, Avustralya Griffith Üniversitesinden arkeologlar, Toalean halkının çoğunlukla yöreye özgü vahşi domuzları avlayan ve adadaki dere ile haliçlerden kabuklu deniz ürünleri toplayan gizemli avcı-toplayıcılar olduğuna inanıyor.

İlk modern insanlarla akraba

Independent Türkçe'nin haberine göre, Toaleanlara dair arkeolojik kayıtlar, adadaki geç Taş Devri yerleşimlerinin ilk kez ortaya çıkmasından birkaç bin yıl sonra ortadan kayboluyor.

Bulgularını kolektif kanıtlara dayandıran arkeologlar Toaleanlar'ın yaklaşık 65 bin yıl önce Wallacea'ya giren ilk modern insanlarla akraba olduklarına dikkat çekiyor.

Wallacea ise bir zamanlar Yeni Gine ve Avustralya'ya geçit işlevi gören Sulawesi, Lombok ve Flores'i de içeren, çoğunlukla Endonezya adalarından oluşan eski bir gruptu.

'Süper kıtanın en erken yerleşimcileriydi'

Griffith Üniversitesinden çalışmanın ortak yazarı Adam Brumm, yaptığı açıklamada "Bu denizci avcı-toplayıcılar, Pleistosen Çağı (Buz Devri) döneminde küresel deniz seviyesinin düşmesiyle beraber Avustralya ve Yeni Gine arasında bir kara köprüsünün açığa çıkmasıyla oluşan Sahul adlı süper kıtanın en erken yerleşimcileriydi" dedi.

Neandertaller'in uzak kuzenleri

Kadının genomu, günümüz Avustralya Aborijinleri ve Melanezyalıların ya da Yeni Gine ve Batı Pasifik adalarındaki yerli halkların uzak akrabası olduğunu da ortaya çıkardı.

Bilim insanları, kadının DNA'sının bazı bölümlerinin, Neandertaller'in uzak kuzenleri olan artık soyu tükenmiş Denisova insanlarından miras alındığını da ifade ediyor.

Bilim insanları, fosillerin seyrek olması ve bölgenin tropik ikliminin tarihi DNA'yı kolayca bozulabilmesi sebebiyle Wallacea'daki modern insan nüfusunun tarihi hakkında daha önce çok az şey bilindiğini belirtti.

Araştırmacılar, genç kadına ait kalıntıların şimdi Wallacea'daki ilk antik insan DNA'sını teşkil ettiğini söyledi.

The Converstaion'a yazan bilim insanları, "Ekibimiz, Besse'nin iç kulak kemiğinde bozulmadan kalabilmiş ve bize Toaleanlara ait ilk doğrudan genetik kanıt sağlayan eski DNA'yı buldu" dedi.