"Akaryakıt tankerlerinin Kanal'ı kullanması çok tehlikeli, hatta imkansız"
T24 yazarı Mehmet Yakup Yılmaz, bugünkü yazısının bir bölümünde Kanal İstanbul Projesi'ne yer verdi.
"İstanbul Kültür A.Ş. tarafından basılmış "Kanal İstanbul – Çok Disiplinli Bilimsel Değerlendirme" isimli bir kitap var." ifadesi ile Prof. Dr. Aydın Şalcı'ya ait bir bilimsel makaleden söz eden Yılmaz şöyle yazdı:
"Şalcı, Kanal İstanbul'dan geçeceği açıklanan gemiler ile ilgili bir değerlendirme yapıyor.
ÇED Raporu'nda belirtilen gemi tiplerinden ve Kanal'ın fiziksel özelliklerinden hareketle yaptığı değerlendirmenin çok basit özetini aktarıyorum:
Kanal'dan geçeceği, ÇED Raporu'nda öngörülen gemilerin özellikleri şöyle:
- 275 metrelik akaryakıt tankerleri,
- 340 metrelik konteyner gemileri,
- 333 metrelik yolcu gemileri.
Prof. Dr. Şalcı'nın değerlendirmesi şöyle:
- Kanal'ın fiziksel özellikleri (derinlik, genişlik gibi) nedeniyle her üç tipteki geminin işletme masrafları (yakıt gibi) artar.
- Gemi dibinin Kanal tabanına yakınlığı nedeniyle akaryakıt tankerlerinin Kanal'ı kullanması "çok tehlikeli, hatta imkansız", konteyner gemilerinin ise kritik sınırdadır.
- Gemi boyları nedeniyle, konteyner ve yolcu gemilerinin Kanal'dan güvenli geçiş yapması mümkün değildir.
Prof. Dr. Şalcı, bu tespitlerden sonra şu değerlendirmeyi yapıyor:
"İstanbul Boğazı'ndan geçen büyük tonajlı gemilerin yaratabileceği tehlikeler öne sürülerek, güvenlik nedeniyle yapılması düşünülen Kanal, haiz olduğu geometrik ve hidrodinamik özellikleri nedeniyle bir alternatif oluşturmamaktadır. Gemi armatörü yönünden ücretli Kanal geçişinin teknik ve ekonomik yönden hiç.ir olumlu tarafı bulunmamaktadır."
Erdoğan'ın başının okuma eylemiyle hoş olmadığını biliyoruz ama son bir "çılgınlık" yapmadan önce, şu rapora bir göz atması yararlı olabilir.
Hem, durduk yerde çıldırmanın ne alemi var, şu işleri oturup akıllı uslu tartışsak, daha doğru olmaz mı?"