Güney Kore'nin en zengin adamlarından biri temizlikçiden milyardere nasıl yükseldi?

Güney Kore'nin en zengin adamlarından biri temizlikçiden milyardere nasıl yükseldi?
Temizlikçiden milyardere - kulağa peri masalı gibi gelen bir hikaye. Seyahat endüstrisindeki başarılı kariyeri bir motel temizleyicisi olarak başlayan Yanolja'nın şu anda kurucusu ve başkanı olan Lee Soo-jin için değil.

2007'de deneyimi ona, şimdi Korece'de "Haydi Oynayalım" anlamına gelen Yanolja olarak bilinen bir otel rezervasyon sitesi oluşturma konusunda ilham verdi.

Şirketin web sitesine göre, marka ayrıca 57 milyondan fazla indirme ile küresel bir fenomen haline gelen popüler bir seyahat uygulamasını temsil ediyor.

Yanolja'nın başarısı, Lee'nin kendi servetini büyük ölçüde artırmasına yardımcı oldu. Forbes'a göre net serveti 1,2 milyar dolar, bunun nedeni karısı ve iki kızıyla birlikte Yanolja'nın neredeyse üçte birine sahip olması. Milyarder ,derginin " Kore'deki En Zengin 50 Kişi " listesinde yer aldı.

1960x0.webp

Ancak Yanolja şirketi seyahat sevgisinden çok zorunluluktan doğdu. Bloomberg'e göre Lee erken yaşta öksüz kaldı ve çocukluğunun büyük bir bölümünde akrabalarıyla yaşadı. 23 yaşına geldiğinde, kaç saat kalacağınızı seçtiğiniz saatlik konaklama sunan bir tür motel olan "aşk oteli" nde odaları temizlemeye başladı. Böylece sabit bir maaş ve kalacak bir yer güvence altına alır .

Şimdi 45 yaşında olan Lee, 2017'de Bloomberg'e "Günden güne mutsuzdum ama sebat ettim" dedi. "Şimdi bana öyle geliyor ki bu bir rüyaydı."

Parasını biriktirir ve hisse senetlerine yatırım yapar. Bloomberg'e göre bir salata işine bile başlıyor. Ancak bu ticari girişiminin başarısızlıkla sonuçlanmasının ardından uygun bir zamanda tekrar konaklama sektörüne geri döndü.

Yanolja CEO'su Kim Jong-yoon 2019'da CNBC'ye verdiği demeçte, satın alınabilirlikleri nedeniyle aşk otelleri yüzyılın başında fahişeler için güvenli sığınaklar olarak görülüyordu, ancak bu damgalar iş için kötüydü. Güney Kore, 2004 yılında fuhuş karşıtı bir yasayı çıkardığında, Lee kendisine güvenlik sağlayan motellerin iflas edeceğinden endişelendi.

Bu yüzden sözde aşk otellerini yeniden markalaştırmaya karar verdi ve 2005'te bir otel inceleme platformu oluşturdu ve bu platform iki yıl sonra Yanolja oldu. Amacı, otelleri modernize etmek ve genç çiftleri ve gezginleri güvenli, konforlu ve uygun maliyetli olduklarına ikna etmekti.

Lee, Bloomberg'e "Bütün moteller aşka güvenseydi, açlıktan ölürdü" dedi.

Kim, Lee'nin aşk otellerinde konukların deneyimlerini denetleyebildiği bir temizlikçi olarak işinin aslında bir varlık olduğunu söyledi. Ona platformu kullanıcılarına uyarlama fırsatı verdi.

Kim, "Bence bu tür bir deneyim, endüstrinin doğasını anlamada çok ama çok yardımcı oluyor" diyor.

Haziran 2019'da Yanolja, şirketin piyasa değeri 1 milyar doları aştıktan sonra Güney Kore'deki sekizinci unicorn girişimi oldu.

Forbes'e göre, iki yıl sonra, yatırım firması SoftBank Vision Fund 2, Yanolja'nın azınlık hissesini şirketin 6,7 milyar dolarlık değerinden 1,7 milyar dolara satın aldı.

SoftBank ile yapılan anlaşma, Yanolja için potansiyel bir halka arz hakkında yaygın spekülasyonlara yol açtı. Bununla birlikte, şirket henüz halka açılmadı ve hatta Kim, Temmuz 2022'de otel endüstrisi COVID-19 salgınının zirvesinden hâlâ kurtulurken Yanolja'nın bir halka arz duyurmak için acelesi olmadığını bile belirtti.

Şirket, diğer konaklama ve eğlence platformları için kendi yapay zeka yazılımı olan Yanolja Cloud'u 2021'de piyasaya sürerek seyahat rezervasyonlarının çok ötesine geçti . Şirketin web sitesine göre, şu anda 19 milyon birleşik kullanıcı rezervasyon, seyahat ve mülk yönetimi işlemleri için Yanolja'nın yazılım platformlarını kullanıyor .

Kim, 2019'da Reuters'e bu ölçeğin gurur duyulacak bir şey olduğunu söyledi, ancak şirket aynı zamanda Lee'nin "aşk otelleri" kültürünü ve algısını değiştirme hedefine de ulaştı.

Kim, "Önceden pek çok insan endişelendikleri için motellere gitmek istemiyordu" diyor. "Ama artık turizm amaçlı bile misafir çekiyoruz. En büyük değişiklik bu."