Motokuryeler Sipariş Yetiştirme Uğruna Yollarda Ölüyor: 2023'te En Az 60 Kurye...

Motokuryeler Sipariş Yetiştirme Uğruna Yollarda Ölüyor: 2023'te En Az 60 Kurye...
Somali Cumhurbaşkanın oğlunun motokurye Yunus Emre Göçer’e çarparak ölümüne sebep olmasının ardından moto kuryelerin çalışma şartları ve hayati tehlikeleri gün yüzüne çıkmaya başladı. CHP İstanbul Milletvekili Gamze Akkuş İlgezdi, 2023 yılında en az 60 kuryenin hayatını kaybettiğini açıkladı.

CHP İstanbul Milletvekili Gamze Akkuş İlgezdi, 2022 yılında 18 yaşının altında 7 çocuk işçi motokuryenin hayatını kaybettiği verisini paylaşarak, “En çok İstanbul’da motokurye ölümü yaşandı. Geçen yıl megakentte 27 motokurye iş cinayetlerinde can verdi. Verilerde kurumsal firmaların aksine küçük işletmelerde çalışan motokuryelerin daha çok iş cinayetlerine kurban gittiği görülüyor. Geçen yıl restoranlarda çalışan 34 motokurye hayatını kaybetti” dedi.

"SİPARİŞ YETİŞTİRME UĞRUNA CANLARINDAN OLUYORLAR"

CHP’li İlgezdi iktidara seslenerek, “Bu duruma karşı bir an önce önlem alın. Daha fazla canımız müşterilerine sipariş yetiştirmek uğruna hayatını kaybetmesin” diye konuştu.

60'I DA AŞACAK ÖLÜMLER...

“Bu artış iş cinayeti verilerine de yansıdı. 2021 yılında 30 motokurye iş cinayetinde hayatını kaybetmişken, 2022 yılında yüzde 100’lük artışla sayı 58’de ulaştı. 2023 yılında ise iş cinayetlerinde hayatını kaybeden motokurye sayısının 60’ı aşması bekleniyor. Motokuryelerin iş cinayetlerine kurban gitmesi ise onların çalışma koşulları ve tam anlamıyla bir meslek tanımlarının olmamasından kaynaklı. Genel kabule göre şahıs şirketi üzerinde çalışan motokuryeler ve işçi motokuryeler var ancak sektörde kaçak işçi çalıştırma da yaygın bir uygulama. Özellikle sokak arası restoranlarda çocuk işçi çalıştırma, kişisel koruyucu donanım olmadan ve yeterli kontrolleri yapılmamış, hatta arızalı araçla çalıştırma yaygın.”

GENÇLER İŞ BULAMADIĞI İÇİN BU İŞİ YAPIYOR

“Motokuryelikte dikkat çeken istihdam ise üniversite gençlerinin cep harçlığı, başka bir meslekte çalışanların da ekstra iş olarak çalışması. Üniversite mezunu olup da kendi alanında iş bulamadığı için motokuryelik yapmaya başlayan yurttaş da azımsanmayacak sayıda… ILO, 2018 yılında yaptığı bir revizyonla İstihdam Statüleri Sınıflandırılmasına ilave olarak kendi hesabına çalışanları da otorite türüne göre bağımlı ve bağımsız statüde olmak üzere ikiye ayırdı. Tüm bunların dışında ücretli veya esnaf kuryelerin hukuki statülerinden bağımsız olarak çalışma hayatında karşılaştığı ortak sorunlar da mevcut. Bu sorunların başında ise sağlık ve güvenlik riskleri geliyor. Üzerlerindeki dağıtım baskısı, trafik koşullarının içerisinde var olan yapısal sorunlarla birleşerek onların her an kazayla burun buruna gelmesine yol açabiliyor. Dolayısıyla gündelik yaşamda trafikte karşılaşılması muhtemel olan herhangi bir kaza, bir kurye için iş kazası niteliği taşıyabiliyor.”

Etiketler :