Kanal İstanbul yeniden gündemde: Çiğdem Toker, 4 yıl önceki yazısını hatırlattı

Kanal İstanbul yeniden gündemde: Çiğdem Toker, 4 yıl önceki yazısını hatırlattı
Gazeteci Çiğdem Toker, İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu'nun tutuklanmasının ardından yeniden gündeme gelen Kanal istanbul tartışmalarına dair 4 yıl önceki yazısını hatırlattı.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı ve Cumhurbaşkanı adayı Ekrem İmamoğlu'nun tutuklanmasının ardından "Kanal İstanbul" projesi yeniden gündeme geldi.

Hükümetin büyük bir heyecanla duyurduğu ancak uzmanların İstanbul için felaket olacağını söylediği Kanal İstanbul projesi güzergahında yeniden hareketlilik yaşanıyor.

Çevresel, ekonomik, tarihi ve doğal afet etkileri bakımından riskler barındıran proje büyük tepkilerin ardından rafa kaldırılsa da İstanbul için tehlike geçmiş değil. İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu'nun tutuklanmasının ardından proje yeniden gündem geldi.

Son olarak İmamoğlu, "Yokluğumu fırsat bilip suyumuzu kurutuyorlar" diyerek yaptığı açıklama ile Kanal İstanbul projesi kapsamında Avrupa Yakası’nın hayati su kaynaklarından biri olan Sazlıdere Barajı çevresinde başlatılan konut inşaatlarına tepki göstermişti.

Gazeteci Çiğdem Toker, tartışmaların yeniden gündeme gelmesi üzerine 2021'de yazdığı "Kanal İstanbul garantileri" başlıklı yazısını hatırlattı.

Toker, "Yalanlanmadığı gibi, yazı serisi AB Araştırmacı Gazetecilik Ödülü'ne değer görüldü" notuyla paylaştığı yazısında proje ile işletmeci şirkete verilecek garantileri yazmıştı.

Toker'in yazısının ilgili bölümü şöyle:

1. FENER VE TAHLİSİYE (KURTARMA) ÜCRETLERİ

Gemiler dört kategoride: Yabancı ticaret gemisi, yabancı yolcu gemisi, Türk bayraklı (kabotaj hariç) gemiler, Türk kabotajında çalışan Türk gemileri fener ve tahlisiye ücretleri gemi net ton değerine göre ABD Doları cinsinden belirlendi. (Aşağıdaki tabloda)

Garanti için 7.850 net ton ağırlığındaki yabancı bayraklı ticaret gemisi esas alındı. (Aşağıdaki tabloda)

2. KILAVUZ HİZMET ÜCRETİ

Gemilerde 1.000 GRT'ye (gros ton) kadar 190 ABD Doları. Ek her 100 GRT için de 64 ABD Doları olarak öngörülüyor.

“Garanti edilen ortalama gemi eşdeğeri” ise hafta içi geçen ve tehlikeli yük taşıyan 14.000 gros tonluk yabancı ticaret gemisi olarak belirlenmiş.

Fizibilite raporunda kılavuzluk hizmet bedelleri için dikkate alınması istenen koşullar şunlar:

Tüm Türk bayraklı gemilerde %20 indirim,

Cumartesi günleri 12:00'den sonra ve pazar tam gün olmak üzere %50 zamlı tarife,

Tehlikeli yük taşıyan gemi ve tankerlere %30 zamlı kılavuzluk hizmeti,

Yolcu tipi gemilere %20 indirimli alacaktır.

3. RÖMORKÖR HİZMET ÜCRETİ

Kanal İstanbul'dan geçecek gemilerin römorkör kullanma koşulları şöyle tanımlandı:

a) Nükleer güçle yürütülen, nükleer yük veya atık taşıyan, tehlikeli ve/veya zararlı yük veya atık taşıyan gemiler boy sınırlaması olmaksızın, römorkör hizmeti almak zorunda,

b) Boyu 200 metre ve üzeri gemiler için 1 römorkör,

c) Boyu 200 metre üzeri kimyasal tankerler, LPG tankerleri, petrol tankerleri gibi tehlikeli yük taşıyan gemiler 2 adet römorkörden hizmet almak zorunda. (Yandaki tabloda)

Römorkör hizmet ücreti konusunda, rapordan önemli ayrıntı: Görevli şirket garanti edilen römorkör hizmet emsal sayısı, ilk işletme yılı için 32 bin. Garanti sayısı 2026-2039 arasında her yıl yüzde 1.5 oranında arttırılacak. (Raporda başlangıç yılı 2026 olarak alınmış. 2040 yılı ve sonrasında ise bir artış yapılmayacakmış.)

Kaynak:Halk TV Haber Merkezi