Avrupa ve Amerika'nın büyük firmaları Türkiye'den kaçtı: İstanbul'a direkt uçuşlar azaldı

Avrupa ve Amerika'nın büyük firmaları Türkiye'den kaçtı: İstanbul'a direkt uçuşlar azaldı
Avrupa ve Amerika'dan İstanbul'a direkt uçuşlarda azalma sayısı yaşanırken, turist sayılarında da ciddi oranda azalma yaşandı.

Beşi Avrupa’dan (Air France, Iberia, Swiss, Alitalia, Austrian) ve ikisi Amerika’dan (Air Canada, Delta) yedi ‘bayrak taşıyıcı’ havayolu son bir yıl içinde direkt İstanbul uçuşlarını durdurdu ya da azalttı.

Dünya’dan İbrahim Ekinci’nin haberine göre durum ‘olumsuz’ bir gelişme olarak sektör çevrelerinde de dikkatle izleniyor. Marka ve güvenlik algısını temsil eden bayrak taşıyıcı şirketlerin doğrudan uçuşları kesmesi ya da azaltmasının, özellikle seyahatlerinde konfor arayan yüksek gelir grubunda Türkiye algısını olumsuz etkilemesinden korkuluyor.

BÜYÜK FİRMALARIN TÜRKİYE'DEN KAÇIŞ NEDENLERİ...

Türkiye Otelciler Birliği Başkanı Timur Bayındır’a göre durumun ana nedeni ‘Türkiye’ye talep düşüşü ve artan maliyetler karşısında THY’nin rekabet avantajı.’

Pegasus CEO’su Mehmet Nane ise gelişmeyi Türk taşımacıların başarısı olarak değerlendirdi: “İstanbul’a olan talebin düşmesi bir yana bu Türk taşıyıcılarının başarısıdır. Bizimle mücadele etme fırsatı kalmadı. Özellikle fiyat konusunda da Türk taşıyıcılar öne çıktı.”

Air Canada Türkiye Müdürü Nedime Konuksever, Toronto-İstanbul uçuşlarını geçici süreliğine durdurmalarıyla ilgili olarak, “Talep artar artmaz yeniden başlamayı planlıyoruz” dedi.

Iberia Havayolları da İstanbul seferlerini ‘talepteki dramatik düşüş’ nedeniyle durdurmuş.

Türkiye’ye en fazla turist gönderen Avrupa ülkesi Almanya’dan hat iptali yok. Ancak Alman Lufthansa Grubu bünyesinde bulunan İsviçre Havayolları (Swissair) İstanbul uçuşlarını durdurdu. Lufthansa da Münih- İstanbul hattını kapattı.

Güvenlik gerekçesiyle seferlerini iptal eden tek firma İsrail havayolları El Al oldu.

İstanbul uçuşlarını durduran diğer şirketler arasında Tayvanlı EVA ile Malezya Havayolları da var.

Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği Başkanı Onur Air Genel Müdürü Teoman Tosun, uçuş iptallerinin üç nedene dayandığını söyledi: “AHL’deki trafik sıkışıklığı nedeniyle slot alamamaları ve bunun sonucu olarak pazar payı kaybı, politik gerginlikler ve tasarruf ihtiyacı…”

Tosun şöyle konuştu: “Bu gelişmenin üzücü tarafı, bayrak taşıyıcısı firmaların gelmemesi. Maalesef iptaller oldu. Alt markalarla geliyorlar. Böyle olmaması lazım tabii. Trafik sıkışıklığı vardı. Bu sıkıntıyı AHL olarak aşamadık. THY diyelim dört sefer yapıyorsa bunlar da dört sefer istediler. Olmayınca pazar payları azaldı. Bu paylar THY ile bizler gibi diğer yerli firmalara kaldı. Bir de politik gerginliklerin etkisi vardır. Slot sıkıntısı üçüncü havalimanı açıldığında çözülür. Ekim 2018’de açıldığında sıkıntı olmayacağını, bu şirketlerin geleceğini düşünüyoruz. Slot sorunu olmaz çünkü.”