Yaz Aylarında Lastik Basıncına Dikkat! Araba Lastik Basıncı Hakkında Bir Sürücünün Mutlaka Bilmesi Gerekenler

Yaz Aylarında Lastik Basıncına Dikkat! Araba Lastik Basıncı Hakkında Bir Sürücünün Mutlaka Bilmesi Gerekenler
Lastik hava basıncına hem sürüş güvenliği hem de sürücü ve yolcuların konforu için dikkat edilmesi gerekir. Lastik büyüklüğü, araç ağırlığı gibi nedenlerle ideal lastik basıncı değişebilir. Peki araba lastik basıncı nerede yazar? Kaç olmalıdır? Psi ve bar arasındaki farklar nelerdir? Yanıtları haberimizde...

Doğru lastik basıncı, güvenli bir sürüş için önemlidir. Yeterli basınca sahip olmayan lastikler, yol tutuşunu azaltır, fren mesafesini uzatır ve yolda kaymalara neden olabilir. Bu da kazaya neden olma riskini artırır.

Yanlış lastik basıncı ise yakıt verimliliğini baltalar. İdeal lastik basıncına sahip olmak, yakıt tüketimini azaltır çünkü lastiklerin daha düzgün ve etkin bir şekilde yol teması sağlar. Düşük basınca sahip lastikler, yuvarlanma direncini artırarak yakıt tüketimini artırır.

Doğru lastik basıncı, lastiklerin ömrünü uzatır. Yetersiz basınca sahip lastikler, eşit şekilde aşınmayabilir ve daha hızlı aşınabilir. Bu da lastiklerin ömrünü kısaltır ve daha sık olarak lastik değişimi yapmanızı gerektirebilir.

Bu nedenlerle yaz aylarında lastik basıncını düzenli olarak kontrol etmek ve gerektiğinde ayarlamak önemlidir. Her araç için önerilen lastik basıncı değerlerini aracın kullanım kılavuzunda veya lastiğin yanak bölümünde bulabilirsiniz.

Lastik Hava Basıncı Nerede Yazar?

Lastiklerin hava basıncı, genellikle;

  • Lastiğin yanak bölümünde veya aracın kullanım kılavuzunda belirtilir. Lastiğin yanak bölümünde, üretici tarafından belirtilen hava basıncı değerleri, lastiğin maksimum hava basıncı kapasitesi ve diğer önemli bilgiler yer alır.
  • Benzin depo kapağında veya sürücü kapısının iç tarafında,
  • Aracın kullanım kılavuzunda da lastiklerin hava basıncıyla ilgili bilgilere rastlamanız mümkündür. Lastik basıncı, PSI (pound per square inch: inçkare başına düşen libre) veya bar gibi birimlerle ifade edilir.
  • Doğru hava basıncı, lastiklerin performansını ve dayanıklılığını artırırken, güvenli bir sürüş sağlamaya yardımcı olur.

pexels-erik-mclean-16685597.jpg

Psi Ölçü Bar'a Nasıl Çevrilir?

Ülkemizde araba lastik basıncı değeri olarak genelde “psi” kullanılır; ancak, bazı otomobil üreticileri ideal lastik basınıcını bar cinsinden de verebilir. Bu durumda aşağıdaki formülü kullanarak bar’ı psi’ye çevirebilirsiniz:

Psi = Bar x 14,5

Lastik Basıncına Özellikle Yaz Aylarında Daha Fazla Dikkat Edilmeli

Sıcak hava, lastik basıncını artırabilir. Lastikler ısındıkça hava içindeki moleküller genişler ve basıncı yükseltir. Eğer lastik basıncı önerilen değerlerin üzerine çıkarsa, lastiklerin performansı olumsuz etkilenebilir ve daha hızlı aşınabilir.

Isınma sonucu yükselen basıncı azaltmak için lastiğin havasını hemen boşaltmayın. Basınç konusunda yanılmamanız için lastik basıncınızı lastik soğukken tekrar ölçmeniz tavsiye edilir.

adsiz-tasarim-30.png

Arka ve Ön Lastik Basınçta Olmamalı

Genelde binek araçların ön lastik basınç oranları arka lastiklerden 2 psi daha fazladır fakat bu durumun aksi olan lastikler de var.

pexels-gerd-altmann-21694.jpg

Araba Lastik Basıncı Her Ay Ölçülmeli

Lastik basıncı her ay 1-2 Psi düşer. Bu nedenle her ay lastik basıncı ölçülüp düştüyse yeniden basıncı artırılmıştır.