Sandviç Enflasyonu! Big Mac Fiyatları Türkiye'de Uçtu, Ünlü Ekonomist Dünya Ortalamasının Üzerinde Diyerek Paylaştı

Sandviç Enflasyonu! Big Mac Fiyatları Türkiye'de Uçtu, Ünlü Ekonomist Dünya Ortalamasının Üzerinde Diyerek Paylaştı
Merkez Bankası eski başekonomisti Hakan Kara, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımda fiyatları kıyasladı. Kara "Son iki yılda sandviç fiyatı 2 dolardan 6 dolara çıkmış. Dolar bazında yüzde 200 sandviç enflasyonu" dedi.

Dolar 30TL'yi aştı, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) eski başekonomisti Hakan Kara, Big Mac sandviç fiyatlarına dikkat çekti. Fiyatlanmada dolar ve TL enflasyonunu baz alan Kara, "Dünya ortalamasının üzerinde" dedi.

big-mac2.jpg

Kara bir de grafik paylaştı, grafiği okumakta zorluk çekenler için not düştü: Bizde son iki yılda sandviç fiyatı 2 dolardan 6 dolara çıkmış. Dolar bazında %200 sandviç enflasyonu.

big-mac.jpg

Big Mac sandviç fiyatlarını dolar ve TL enflasyonu üzerinden baz alan Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) eski başekonomisti Hakan Kara, şu ifadeleri kullandı:

"Big Mac sandviç fiyatı 180 TL oldu. Son 20 yılın göreli olarak en pahalısı. Dünya ortalamasının yüzde 36 üzerinde. Artık TL değerli diyebiliriz sanırım."

"2 DOLARDAN 6 DOLARA ÇIKMIŞ"

Paylaşımının devamında Kara, "Bizde son iki yılda sandviç fiyatı 2 dolardan 6 dolara çıkmış. Dolar bazında yüzde 200 sandviç enflasyonu" ifadelerini kullandı.

Big Mac menü fiyatı şu anda 220 TL.

BİG MAC ENDEKSİ

Big Mac Endeksi, farklı ülkelerdeki farklı para birimlerinin satın alma gücünü ölçmeye yarayan göstergelerden biri. Big Mac Endeksi, 1986’da dünyanın önde gelen ekonomi dergilerinden The Economist tarafından satın alma gücü paritelerinin daha kolay anlaşılması için ortaya atıldı. Adını da tabii ki, dünyaca ünlü fast food markası McDonald’s‘ın en sevilen hamburgerlerinden Big Mac’ten alıyor.

Çıktığı yıllarda hızlıca kabul gören endeks, temel olarak dolar üzerinden bir ülkede, bir Big Mac hamburger için ödenmesi gereken parayı temsil ediyor. Hesaplama yapılırken tüm para birimleri, dolara çevriliyor ve hesaplamanın yapılacağı ülkede Big Mac’in satış fiyatına göre kaç dolar ödenmesi gerektiği bulunuyor. Bu hesaplama için Big Mac’in tercih edilmesinin başlıca sebepleri var. Bu sebeplerin başında McDonald’s’ın dünyada çok fazla ülkede restoranının olması geliyor.