Markette sepet havası acı acı çalıyor
Yüksek enflasyonla geçen 2022 yılında iğneden ipliğe gelen zamlar, market sepetlerine de yansıdı. Bir sepette bir yıldaki artış oranı yüzde 85 oldu. 2022 yılı, enflasyonun yükseldiği bir yıl olarak kayıtlara geçti. Vatandaşların bütçesindeki elektrik, ısınma, ulaşım, giyim gibi kalemler ile birlikte hane içindeki tüketim harcamaları da fiyatların yükselmesinden etkilendi.
Milliyet gazetesinin yaptırdığı Ipsos’un araştırmasına göre, yüksek enflasyon nedeniyle 2022'de Türkiye'deki tüketicilerin başvurduğu çözümlerden biri indirim marketlerini daha fazla kullanmak oldu. İndirim marketlerinin hanelerin market harcamalarından aldıkları pay yüzde 3’ten fazla artış gösterdi.
Araştırmaya göre, bir sepete ödenen tutar geçen yıla göre yüzde 85 artış gösterdi. Ayrıca alışveriş sıklığı azaldı. Ulusal zincirler ve indirim marketleri dışında tüm satış kanallarında ve ana ürün gruplarında alışveriş sıklığı azaldı. Yapılan alışverişlerde her dört sepetin üçünde 1 ile 3 arasında adette ürün oldu.
Halk market markalı ürünlere yöneldi
Haneye giren ürün adedinde azalma varken indirim marketlerinden yapılan alışverişlerde ürün adedi yüzde 4 arttı. Geçtiğimiz yıla göre indirim marketlerinin daha çok tercih edilmesinin de etkisiyle özellikle et, peynir, sıvı yağ gibi genel gıda ürünlerinde market markalı ürünlerin harcama payı arttı.
Ortalama bir hane her 100 TL’sinin 84’ünü gıda ve içecek, 9’unu kişisel bakım, 7’sini ise ev bakım ürünleri için harcadı. Hane bütçesinde öncelikli olmayan bazı ürünlerden tasarruf edilmesi nedeni ile gıda ve içeceklerin payı arttı.