Elektrikli araba satışları 2025'te neden fırlayabilir?

Elektrikli araba satışları 2025'te neden fırlayabilir?
Yabancı medyanın yazdığına göre, yeni bir teknoloji selefinin yerini alacak kadar ivme kazandığında bir "dönüm noktası" ortaya çıkıyor. Ve bunun için birkaç nedenin olduğu belirtiliyor:

Kasım ayında Hindistan elektrikli araçlara uygulanan vergiyi yüzde 12'den yüzde 5'e düşürdü.

Bu arada Suudi Arabistan, park yerlerinin yüzde 5'inin elektrikli araçlara ayrılmasını zorunlu kılan bir talimat duyurdu.

Norveç'te 2024'te satılan araçların neredeyse yüzde 90'ı elektrikli araçlardı.

Pakistan ayrıca 2030 yılına kadar yüzde 30 elektrikli araca geçme sözü verdi.

Türkiye'de toplam araç satışları sadece yüzde 0,5 artarken, elektrikli araç satışları 2024'te yüzde 45,9 artarak 105 bin adedi aştı.

ABD'de elektrikli araç satışları 2024'ün dördüncü çeyreğinde yüzde 12 artarak yıllık toplamı 1,3 milyon adede, yani yılın toplam 15,9 milyon araç satışının yüzde 8'ine ulaştı.

Tayland'da elektrikli araç satışları otomobil pazarının yüzde 14'üne ulaştı.

Filipinler, elektrikli araçlara yönelik sıfır tarifeyi 2028 yılına kadar uzattı.

Genel olarak: En az 31 ülke, yıllık elektrikli araç satışlarında yüzde 5 eşiğine ulaştı.

elektrikli-araba.jpg

2025 yılında elektrikli araçların dünya çapındaki hafif araç satışlarındaki toplam payının yüzde 22,6'ya ulaşacağını öngörülüyor.

Bu arada Bloomberg, pil maliyetleri ve politika etkenleri sayesinde 2030 yılına kadar elektrikli araçların küresel otomobil satışlarının yüzde 50'sinden fazlasını oluşturabileceğini öngörüyor.

Ayrıca firma, elektrikli araçlara yönelik pazar payının 2035 yılında yüzde 69,5'e çıkacağını öngörüyor.

BU BAĞLAMDA ÇEŞİTLİ FAKTÖRLERDEN BAHSEDİLMEKTEDİR:

PİL MALİYETİ

elektrikli-araba-pil.jpg

Maliyet düşmeye devam ediyor. Bloomberg verileri, lityum iyon pillerin ortalama fiyatının 2010'dan bu yana yüzde 89 oranında düştüğünü gösteriyor. 2023'te kilovatsaat başına 132 dolara ulaştı ve 2024'te 112 dolar/kWh'ye düştü.

Ortalama pil paketi fiyatlarının, 2016'da kWh başına 250 dolardan 2026'ya kadar kWh başına 82 dolara düşeceği tahmin ediliyor; bu da fiyatta yüzde 67'lik bir düşüş anlamına geliyor.

Dünyanın dört bir yanındaki hükümetler elektrikli araçlara geçişin hızlandırılmasına yardımcı oluyor.

Yeni otomobil satışlarının yüzde 90'ının elektrikli olduğu Norveç gibi ülkeler, vergi kesintileri ve halka açık ücretsiz şarj gibi agresif teşviklerle öncülük ediyor.

AB, içten yanmalı motorlu araçların satışını 2035 yılına kadar aşamalı olarak durdurma sözü verirken, ABD Enflasyonu Azaltma Yasası (IRA), uygun elektrikli araçlara 7.500 ABD Doları tutarında vergi kredisi sağlıyor.

Ayrıca BloombergNEF, dünyanın en büyük EV üreticisi ve otomobil pazarı olan Çin'in yerli üretim hakimiyeti, politikaları (sübvansiyonlar) ve altyapı genişletmesiyle standardı belirlediğine dikkat çekiyor.

Ancak altyapı, pil mineral kaynakları ve tüketici kabulü gibi zorluklar devam ediyor.

Ancak inovasyon, olumlu ekonomi ve destekleyici politikaların birleşimiyle elektrikli araçların küresel otomobil pazarlarına hakim olmaya hazır olduğu söyleniyor.

Kaynak:Halk TV Ekonomi Servisi