Otomobillerdeki hava yastıkları değişiyor: Nasıl bir şekle sahip olacaklar?

Hava yastıkları ilk kez otomobillere tanıtıldığında, yolcuları kabinin sert kısımlarına gelebilecek darbelerden korumak amacıyla tasarlanmış olmalarına rağmen, genellikle minnettarlıktan çok şüpheyle karşılandılar .
Hava yastığı teknolojisi, 1980'lerde ilk kez kitlesel olarak kullanılmaya başlanmasından bu yana önemli ölçüde ilerleme kaydetmiş olsa da , ABD Karayolu Güvenliği Enstitüsü (IIHS), gelecekteki çarpışma testlerinde hava yastığıyla temas sonrası başın dönme hareketlerinden kaynaklanan beyin yaralanması riskinin de değerlendirileceğini duyurdu.
Yakın zamana kadar güvenlik değerlendirmeleri, kafatası kırığı riskini tahmin etmek için Baş Yaralanması Kriteri (HIC) gibi göstergeler kullanılarak esas olarak doğrusal çarpışmalara odaklanıyordu .
Ancak IIHS, bazı beyin yaralanmalarının doğrusal çarpışmalardan değil, başın ani ve şiddetli hareketlerinden kaynaklandığını , bunun da boks maçındaki yumruğu andıran bir olgu olduğunu belirtiyor.
Bu durum yolcunun ideal pozisyonda olmaması veya kazaların öngörülemeyen dinamikleri nedeniyle meydana gelir. IIHS testleri, hava yastığı çarpmasından sonra başın yüksek hızda yana doğru savrulabileceğini ve bunun beyin hasarı riskini artırabileceğini göstermiştir .
Bu zayıflığı gidermek için IIHS, Virginia Üniversitesi tarafından geliştirilen ve 2022'den beri Euro NCAP tarafından kullanılan Yaygın Aksonel Çok Eksenli Genel Değerlendirme (DAMAGE) protokolünü benimsiyor . HIC ile birlikte kullanıldığında DAMAGE, beyin risklerinin daha kapsamlı bir değerlendirmesini sunuyor.
DAMAGE protokolünün uygulanmasıyla bugüne kadar 800'den fazla frontal ve lateral testin analizi gerçekleştirilmiştir . Bu vakaların yaklaşık 60'ında geleneksel ölçümlerle tespit edilemeyen tehlikeli baş hareketleri belirlendi.
HASAR puanları henüz resmi araç derecelendirmelerine dahil edilmemiş olsa da IIHS, verileri teknik raporlara kaydedecek ve daha güvenli araçların gelecekteki sıralamalarının şekillenmesine yardımcı olacak.
IIHS hava yastığı tasarımında değişiklik öneriyor. Önerilen fikirlerden biri, kafayı yanlara doğru savurmak yerine, onu tutan yumuşak bir merkeze sahip, daha derin bir ön hava yastığının oluşturulmasıdır .